Waarom marketing automation?

waarom-marketing-automation-visual

26/06/2020

Marketing automation kan voor veel doelen gebruikt worden maar het ligt aan u waar u de focus op legt. Marketing automation heeft vele voordelen en het kan bedrijven een stuk makkelijker maken effectief en efficiënt met hun klanten te communiceren. In het volgende artikel zal er uitgebreider worden uitgelegd wat de voordelen van marketing automation zijn en waarom marketing automation waardevol kan zijn.

Marketing automation onderscheidt zich door zich te focussen op alle contactmomenten tussen de klant en het merk, product of dienst. Binnen verschillende kanalen is er mogelijkheid tot automatisering, maar het stukje integratie is wat marketing automation zo sterk maakt. De bijdrage van marketing aan het bedrijfsresultaat wordt hierdoor inzichtelijker. Een website bezoeker kan bijvoorbeeld eerder een advertentie op social media hebben gezien. Daarnaast kan een lead een specifieke landingspagina hebben bezocht waarop ingespeeld kan worden. Marketing automation heeft nog meer voordelen. Het wordt onder andere gebruikt om:

  • Kwalitatieve leads te genereren
  • Aantal leads & kwaliteit te verhogen
  • Productiviteit & conversie ratio te verbeteren
  • Upsell en cross-sell doeleinden te benutten
  • Toename in resultaten te realiseren
  • Kosten te besparen

Redenen om geen marketing automation te gebruiken

Ondanks de voordelen van marketing automation, zijn er ook een aantal redenen waarom bedrijven de software (nog) niet gebruiken. De grootste reden is dat de hoeveelheid leads te weinig is om op te kunnen volgen of dat het budget niet aanwezig is. Als de aankoopcyclus minder dan een week duurt is het minder relevant voor bedrijven om de software te gebruiken omdat de opvolging minder nut heeft in zulke gevallen. Wanneer een bedrijf e-mail marketing gebruikt denken ze vaak dat marketing automation software onnodig is. Het voordeel wat hier gemist wordt is dat het gedrag van een lead breder getrokken kan worden dan alleen het acquisitiekanaal van e-mail. Een andere reden om geen marketing automation te gebruiken is dat het bedrijf te weinig content heeft en niet genoeg content kan maken.

De voordelen van marketing automation worden uitgebreid toegelicht in het e-book: Marketing Automation die u gratis kan downloaden. De voordelen van automation software en voorbeelden van de verschillende automation software wordt dieper op ingegaan in het artikel: Voordelen van marketing automation software.

Het bovenstaande artikel is onderdeel van een serie gebaseerd op het Marketing Automation E-book. Bekijk ook de andere artikelen!

1. Wat is marketing Automation?

2. Aanpak om online leads te benaderen

3. Online campagne voeren

4. Waarom Marketing automation?

5. Voordelen van marketing automation software

Download voor meer informatie nu gratis het complete E-book Marketing automation en leer wat marketing automation is, hoe het werkt en wat het u op kan leveren.

Mogelijk ook interessant voor u: