Instagram is wereldwijd één van de meest populaire platformen op social media. Volgens een onderzoek van Statista had Instagram in juni 2018 1 miljard actieve gebruikers. Dit zijn dus veel doelgroepen die kunnen worden bereikt via Instagram. Bovendien wees het onderzoek uit dat 41% van de gebruikers jonger is dan 24 jaar. Naast het gebruiken van kwalitatieve content is ook het moment wanneer een bericht wordt gepost erg belangrijk voor succes. Wat is de beste tijd om een Instagram post te plaatsen?

Instagram post plaatsen

Instagram heeft een algoritme gemaakt voor het prioriteren van berichten. Voorheen waren alle berichten chronologisch zichtbaar voor de gebruiker, de meest recent geplaatste berichten stonden dan bovenaan. Nu hangt de volgorde van de berichten af van de waarschijnlijkheid dat het bericht wordt geliket door de gebruiker. Dit maakt het moeilijker voor bedrijven om bovenaan in de feed te komen.

Volgens een onderzoek van Hopperhq doet het Instagram algoritme het volgende:

  • Evalueert hoe “goed” de inhoud is gebaseerd op interactie;
  • Zet deze “goede” inhoud bovenaan bij gebruikers die waarschijnlijk een actie ondernemen bij het zien van de inhoud.

Dit is wat er gebeurd:

  • Wanneer je een bericht post op Instagram dan wordt deze maar aan een klein aantal van je volgers getoond, dit is geschat op ongeveer 10%.
  • Het algoritme controleert dan hoe snel deze volgers interactie hebben met het bericht. Het gaat dus niet alleen om hoe veel likes je krijgt maar ook hoe snel je deze krijgt.
  • Ook wordt het bericht vergeleken met eerdere berichten om te zien of deze beter presteert. Het wordt vergeleken op basis van de gemiddelde interactie ratio en snelheid.
  • Wanneer het bericht goed presteert, dan wordt het gekenmerkt als “goede inhoud” wat mensen willen zien. Daardoor zal het worden getoond aan een groter percentage van je volgers, zal het hoger komen in de tijdlijn van andere gebruikers en kan het eventueel zelfs op de ontdekkingspagina komen.

Deze punten maken het nog belangrijker om een bericht te plaatsen op het best mogelijke tijdstip. Wanneer er niet veel gebruikers online zijn dan is er minder interactie met het bericht en zal het langer duren voordat er voldoende interactie is. Dit is negatief omdat het bericht dan niet gekenmerkt zal worden als een bericht met “goede inhoud”.

Beste tijd om te posten op Instagram

Beste tijd om te posten op Instagram

De beste tijd om een bericht te plaatsen verschilt ook per dag van de week en per doelgroep. Hopperhq concludeerde uit de data van 1.2 miljoen berichten die waren geplaatst door hun gebruikers wat de beste tijd is om een bericht te plaatsen. Gemiddeld genomen zijn dit de beste tijden om een bericht te plaatsen:

  • Maandag: 13:00 uur
  • Dinsdag: 05:00 uur
  • Woensdag: 15:00 uur
  • Donderdag: 16:00 uur
  • Vrijdag: 05:00 uur
  • Zaterdag: 11:00 uur
  • Zondag: 10:00 uur

Deze tijden zijn gemiddelde tijden en verschillen per doelgroep en soort bedrijf. De precieze tijden voor uw eigen pagina en doelgroep kunnen worden gevonden onder het Instagram account van uw bedrijf. Wanneer u een bedrijfsprofiel heeft is het mogelijk om de statistieken van de pagina en berichten te zien. Hiervan kunt u aflezen wanneer uw volgers online zijn en het meest actief zijn op Instagram en welke soort berichten zij interessant vinden.

Vaak is het zo dat de beste tijd om een bericht te posten erg onhandig is. Het zijn vaak tijden buiten werkuren, laat in de avond, in de weekenden en soms zelfs ’s nachts. Dit laatste is wanneer het grootste deel van de doelgroep zich in een andere timezone bevindt. Het is daarom verstandig om uw Instagram posts in te plannen. Hierdoor hoeft u ’s avonds laat niet de wekker te zetten om een bericht te plaatsen maar gebeurt dit automatisch.

Consistent berichten posten

Niet alleen het exacte tijdstip heeft invloed op het aantal likes. Het is ook belangrijk om consistent te zijn met het plaatsen van berichten. Er zijn geen duidelijke richtlijnen voor hoe vaak je precies een bericht moet plaatsen op Instagram, zolang het maar consistent is. Wanneer je volgers weten dat je elke dag om 17:00 uur een bericht plaatst, dan zullen zij ook elke dag om die tijd een bericht verwachten en er misschien ook naar uitkijken.

Het is verstandig om een planning te maken van de berichten die je graag op Instagram wil zetten. Als je dit niet doet, en je post veel berichten, dan kom je er op een bepaald moment misschien achter dat je helemaal niet genoeg verschillende inhoud hebt om te plaatsen. Maak bijvoorbeeld een planning per maand om zo te kunnen zien wanneer je een bericht gaat plaatsen en wat de inhoud van dat bericht is.

Het is ook belangrijk om niet té veel berichten achter elkaar te posten. Je kan hierdoor je volgers overvallen en dit kan er voor zorgen dat ze je berichten niet meer liken. Mocht je veel verschillende inhoud hebben en wil je dit allemaal zo snel mogelijk aan je volgers laten zien, zorg er dan voor dat je niet meer dan 2 berichten per dag post. Als je berichten kort achter elkaar post dan zullen je volgers dit meer gaan zien als spam. Wil je dat je volgers altijd een beetje nieuwsgierig blijven? Post dan berichten 1 keer in de 2 dagen of zelfs 1 keer per week op een vaste dag.

Weet u niet zeker hoe een bedrijfsprofiel kan worden aangemaakt voor Instagram of heeft u hulp nodig bij het bepalen van uw doelgroep en het plaatsen van berichten? Vraag meer informatie aan onze experts!

 

Bronnen: Statista & Hopperhq