Zoekmachine Optimalisatie

Online gevonden worden

Het begint allemaal in de Google zoekbalk ; de meeste klanten zullen uw product, dienst of website zoeken via Google. Dan wilt u natuurlijk dat uw website bovenaan staat! Op korte termijn kan dit heel snel door middel van betaald zoekverkeer, waarvoor u Search Engine Advertising (SEA) gebruikt.

Op de langere termijn kunt u dit voor elkaar krijgen door uw website te optimaliseren voor zoekmachines. Om meer ‘organisch’ zoekverkeer te krijgen is het van belang op zoekmachine optimalisatie te gebruiken. Dit wordt meestal aangeduid met het Engelse ‘Search Engine Optimalisation’ (SEO) en valt onder zoekmachine marketing. Nu vraagt u zich misschien af:

Waarom heb ik SEO nodig als ik ook SEA kan gebruiken?

Een van de belangrijkste redenen is dat potentiele klanten organische zoekresultaten meer vertrouwen. Hierdoor krijgen websites die SEO gebruiken meer kliks vergeleken met SEA. Daarnaast worden potentiele klanten ook vaker daadwerkelijk klant via organische resultaten. Deze mensen zijn namelijk bewust op zoek naar een dienst, product of website.

Wat is SEO?

Onder SEO optimalisatie valt het vergroten van de kwantiteit en kwaliteit van het verkeer naar uw website door organische zoekresultaten. De kwaliteit is hier van belang, want u kan alle bezoekers van de wereld aantrekken, maar u wilt eigenlijk alleen bezoekers die oprecht geïnteresseerd zijn in uw product, dienst of website. Wanneer de juiste mensen klikken, is meer verkeer natuurlijk beter (kwantiteit).

Wie bovenaan komt te staan is gebaseerd op onderzoek naar het Google Algoritme. Google laat af en toe richtlijnen los voor SEO experts, maar het Algoritme is geheim. Deze formule wordt continue aangepast om de concurrerende zoekmachines voor te blijven, zoals bij de Google Medic Update werd gedaan. Hierdoor is SEO optimalisatie ook een continue proces met veel ontwikkelingen. Gelukkig kunnen we op basis van onderzoek kijken wat werkt, in verscheidene branches.

SEO optimalisatie

Het zal u niet verbazen dat zoekmachine optimalisatie bestaat uit een lange lijst aan factoren die geoptimaliseerd kunnen worden. Anders zouden SEO experts binnen een dag uw website bovenaan krijgen. Nee, het is een proces waarbij alle factoren bekeken moeten worden. Er zijn verschillende factoren waar we aan werken bij SEO optimalisatie, zoals:

Zoekwoorden

Het gebruiken van de juiste zoekwoorden is belangrijk ; dit bepaald immers of u gevonden wordt door uw doelgroep. 

Inhoud

Google let onder andere op de lengte & leesbaarheid van tekst. De content op een website moet daarnaast uniek zijn.

Titels & Meta

Meta descriptions zijn de stukjes tekst onder de URL in de zoekresultaten. Als de titel & meta omschrijving pakkend is, klikt een potentiele klant.

Verkeer

We analyseren het verkeer continue ; wat zijn de eigenschappen? We letten op de kwantiteit, kwaliteit en diversiteit.

Gebruik

Gebruiksvriendelijkheid is key. We analyseren bijvoorbeeld de clickstream en CTR om ervoor te zorgen dat bezoekers op de website blijven.

Links

Linkbuilding is een van de lastigste SEO factoren. In het kort gaat het om de links van en naar uw website, die Google waardeert op verschillende eigenschappen.

Social Media

We zorgen voor genoeg interacties op verschillende platformen via social media management. Verschillende platformen vragen hierbij om een specifieke aanpak.

Domein naam

De domeinnaam geen shortcut naar de top meer. Een goed zoekwoord kan bijvoorbeeld wel de doorklikratio verhogen en kwalitatieve links opleveren.

Dit is slechts een greep uit de factoren die belangrijk zijn voor SEO. En : kwaliteit staat voorop. Daarom zullen we samen kijken naar wat u websitebezoekers te bieden heeft. Wat is het verhaal achter uw product, dienst of website? Hoe brengt u dit het beste over en hoe overtuigd u uw potentiële klant?

Ook technische SEO is van belang. Google ziet het liefst dat uw website snel, toegankelijk en veilig is. Hiervoor zijn andere factoren van belang, zoals responsive webdesign, snelle laadtijden, SSL certificaten, duidelijke sitemap en navigatie.

SEO teksten

Zou het opvallen hoe vaak we dit herhalen? De kwaliteit en de inhoud van uw website is erg van belang. Met uw input bepalen we de doelgroepen van uw bedrijf, waarna we een zoekwoorden analyse uitvoeren. Wanneer u de google zoekwoorden gebruikt waarop uw doelgroep zoekt, is de kans groter dat u gevonden wordt. Daarnaast is het van belang om ook ‘long tail zoekwoorden’ te gebruiken, omdat de concurrentie op korte zoekwoorden vaak erg hoog is. Dit is een zoekopdracht die langer is dan 3 zoekwoorden.

Geoptimaliseerde SEO teksten schrijven is niet alleen een kwestie van zoekwoorden in een tekst proppen (ook wel keyword stuffing genoemd). ‘SEO schrijven’ is niet een trucje; ook hier draait het weer om kwaliteit en leesbaarheid. Onze SEO tekstschrijver denkt mee vanuit uw potentiele klant, om zo de juiste doelgroep aan te spreken.

Beste zoekmachines

Waar sta ik in Google? Hoe kom ik hoger in Google? De meeste mensen willen dat hun website hoger in Google komt te staan. Dit controleren wij onder andere door de SEO ranking in de gaten te houden, die aangeeft op welke positie uw website in zoekmachines staat.

Er zijn natuurlijk meer zoekmachines dan Google en die kunnen ook van belang zijn. Wanneer u bijvoorbeeld producten verkoopt buiten Nederland, is dit extra interessant. Het marktaandeel van Bing, de Windows zoekmachine, is hier namelijk groter.

SEO specialist

Als online marketeers zien we vaak dat website eigenaren door de bomen het bos niet meer zien. Ze zijn vaak op zoek naar ‘Google trucjes’ en shortcuts om zo hoog mogelijk in Google te komen. Wij helpen ze dan graag verder door onze ervaringen te delen, die we over de jaren heen hebben opgedaan. Als SEO expert zijn we dagelijks bezig met verbeteringen en groei van websites. Vaak begrijpen ze dan waarom SEO een lange termijn planning heeft, waar we samen naar gaan kijken. Het helpen van mensen om hun droom te verwezenlijken vinden wij echt het mooiste wat er is.

SEO bureau

SEO uitbesteden? Dat kan! Als SEO consultant helpt RTM Business u en uw organisatie aan goede posities in Google, op basis van kwaliteit. U begint misschien al een idee te krijgen over de grootte en diversiteit van SEO optimalisatie.

Als u gevonden wordt, is het ook handig dat de website duidelijk is en aansluit op de wensen van uw potentiele klant. Daarnaast hadden we het eerder over technische SEO en de gebruiksvriendelijkheid van uw website.

Bij RTM Business werken we dan ook nauw samen tussen enerzijds de technische afdeling en anderzijds de marketing afdeling om een maximaal resultaat te bereiken. Zo bouwen we ook SEO geoptimaliseerde websites. Daarnaast overleggen we graag intensief met onze klanten; u bent immers de expert over uw bedrijf! Wij helpen het MKB of MKB+ graag verder!

SEO Advies

Wilt u een SEO scan laten uitvoeren en SEO tips over de vindbaarheid van uw website ontvangen? Of wilt u uw gehele marketing strategie bespreken? Gelukkig is RTM Business hét online marketing bureau die van alle markten thuis is. Benieuwd naar alle mogelijkheden? Maak een vrijblijvende eerste afspraak met een SEO consultant van RTM Business!

Meer informatie? Bekijk eens onze website analyse & optimalisatie.