Voordelen van marketing automation software

voordelen-marketing-automation-visual

26/06/2020

De voordelen van marketing automation en marketing automation software spreken voor zich. Maar wat voor automation tools moet u nu gebruiken, en hoe werkt het proces bij automation software? In dit artikel worden voorbeelden van marketing automation software benoemd en gaan we door het markt & sales proces.

Om marketing automation toe te passen is het gebruik van marketing automation software een noodzaak. De marketingtools verschillen qua functie en qua prijs, het prijsverschil kan duizenden euro’s per maand zijn. Enkele voorbeelden van marketing automation software:

  • Activecampaign (NL, Mailblue)
  • Hubspot
  • GetResponse
  • Pardot
  • Sharpspring
  • Act-On
  • Eloqua
  • Marketo

Veel automation tools bieden ook een CRM systeem en/of SEO tools aan. Het is daarom erg belangrijk dat u bedenkt waar de automation software aan moet voldoen. Wanneer u de juiste tool voor uw situatie heeft gekozen moet u eenmalige campagnes opzetten. Hierna is het een continu proces van verbetering op basis van de inzichten die u uit de campagnes haalt. Dit proces heeft een aantal stappen:

  1. Breng de klantreis in kaart

Gebruik bronnen om een klantprofiel te maken van een gemiddelde klant van uw bedrijf. Bekijk dan de stappen die de gemiddelde klant zet om over te gaan tot verschillende acties.

  1. Planning & strategie

Planning en strategie bepalen voor een groot deel het succes van marketing automation. Ontwikkel een (content) strategie die aansluit op de klantreis en laat uw ‘lead magnets’ ook aan de klantreis aansluiten.

  1. Doelstellingen & vereisten

Meet uw campagnes door haalbare doelstellingen voor uw leads te bepalen. Gebaseerd op deze resultaten kunt u beslissen  of er actie ondernomen moet worden.

  1. Maak de content

Schrijf waardevolle content voor leads in de verschillende fases van uw klantreis. Zet deadlines op het creëren van content om meer uit marketing automation software te halen.

  1. Landingspagina’s & lead capturing

Gebruik ‘lead capturing’ om de data van leads te verzamelen. Bouw landingspagina’s die de campagnedoelen ondersteunen. Let er goed op dat alle gegevens correct aankomen, uw klantgegevens moeten zorgvuldig zijn opgebouwd.

  1. Flows inrichten of aanpassen

Gebruik de Marketing automation software om uw campagne flows in te richten. Test de automatisering ook altijd zelf, door uw emailadres toe te voegen aan uw campagnes.

  1. Data monitoren, analyseren en optimaliseren

Ten slotte moet alle data die van de campagnes is verzameld constant worden gemonitord, geanalyseerd en geoptimaliseerd worden. Probeer op basis van de data en feedback het marketing automation proces te optimaliseren om tot een steeds beter resultaat te komen.

In het e-book: Marketing Automation wordt dit proces uitgebreider en duidelijker uitgelegd. Het Marketing Automation e-book kunt u nu gratis downloaden.

Het bovenstaande artikel is onderdeel van een serie gebaseerd op het Marketing Automation E-book. Bekijk ook de andere artikelen!

1. Wat is marketing Automation?

2. Aanpak om online leads te benaderen

3. Online campagne voeren

4. Waarom Marketing automation?

5. Voordelen van marketing automation software

Download voor meer informatie nu gratis het complete E-book Marketing automation en leer wat marketing automation is, hoe het werkt en wat het u op kan leveren.

Mogelijk ook interessant voor u: