Inspelen op actualiteit voor uw webshop, hoe doet u dat?

e-commerce kalender

20/06/2018

Als eigenaar van uw webwinkel bent u altijd bezig om uw webshop up-to-date te houden en te vernieuwen. U bent op zoek naar nieuwe producten, maakt goede productfoto’s en omschrijvingen en de bestellingen worden afgehandeld. Uiteraard probeert u de webwinkel ook zo goed mogelijk te promoten, maar hoe speelt u hierbij goed in op de actualiteit? Heeft u al eens gedacht aan een e-commerce kalender?
 

Onze gratis inhaakkalender ontvangen?

Juiste periode kiezen

Bezoekers op uw website; we zien ze natuurlijk liever komen dan gaan. Een seizoen kan bepalend zijn voor wat mensen kopen. Op gebied van online marketing is het daarom essentieel om vooruit te blikken: op welke momenten in het jaar haakt u in? Misschien verkoopt u foute kersttruien, dan is uw jaarlijkse piekmoment in november en december. Hoe kan u zich dan technisch gereedmaken op hordes bezoekers?

Het moment pakken vraagt om de juiste voorbereiding; u wilt het online feestje niet mislopen natuurlijk! Inspelen op de actualiteit zorgt voor veel gratis bezoekers!

 

E-commerce kalender

Er zijn veel processen die u afhandelt, dus dan is het wel eens lastig om continu vernieuwend te blijven. Daarvoor is een e-commerce kalender ontzettend handig. Een kalender voor het hele jaar, waarin u al uw belangrijke marketingactiviteiten op plant. Wilt u gestructureerd elke maand een advertentie in de krant plaatsen? Ook deze activiteit is uitstekend om in de e-commerce kalender te zetten. Alle activiteiten die van waarde zijn voor uw webwinkel kunnen in de kalender geplaatst worden, zodat u uiteindelijk een heel overzichtelijk schema heeft. De e-commerce kalender zorgt ervoor dat u niets mist en dat u overal op het juiste moment inspeelt.

Vakanties in de e-commerce kalender

In een jaar komen er nog een aantal vakanties voorbij; de voorjaarsvakantie, zomervakantie, herfstvakantie en kerstvakantie. Veel, vooral kleinere, webwinkels zien tijdens deze vakantiedagen een kleine daling in de verkoop. Dit is niet raar natuurlijk, want als mensen op vakantie zijn dan is de kans groot dat ze niks bestellen. De periode voor de vakantie is echter wel een uitstekend moment om mee te nemen in uw e-commerce kalender. Vaak kijken mensen uit naar hun vakantie en maken er graag iets leuks van. Wellicht heeft u producten die daar aan bij kunnen dragen? Maak hier gebruik van! Breng mensen ook op ideeën om goed voorbereid op vakantie te  gaan. Biedt u bijvoorbeeld kampeertenten aan? Zorg er dan voor dat u dit voor de zomervakantie extra promoot. Een gourmetstel is natuurlijk het perfecte aanbod voor een kerstvakantie. Door dit in de e-commerce kalender te zetten, weet u precies wanneer u hierop kunt inspelen.

 

 

 

Inspelen op de feestdagen

Feestdagen zijn net zo belangrijk als vakanties. Het is toch een speciale dag, waar veel mensen aan deelnemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Koningsdag. Een groot gedeelte van de mensen in Nederland gaat dan helemaal in oranje gekleed en zoekt een leuk evenement op. Zorg dan dat u een originele en leuke oranje artikelen heeft! Dit kan met kleding, maar ook met leuke, grappige of handige accessoires zoals een pet, een gekke bril of schmink. Deze oranje artikelen kan je tegelijk weer gebruiken als het Nederlands elftal in een EK of WK zit! Maar ook de paasdagen verdienen een extraatje. Vooral op het onderdeel decoratie is het eenvoudig om hier een extra tintje aan te geven door Paaseieren toe te voegen. Maar als u een webwinkel heeft op het gebied van dieren, dan is dierendag natuurlijk niet over te slaan. Bied leuke verwenpakketten voor dieren aan, zodat mensen hun huisdieren niet vergeten tijdens deze speciale dag voor dieren.

 

 

Piekmomenten kiezen mede door inhaakkalender

Hoe weet u nu welk moment helemaal het beste voor uw webshop is? De afstemming op uw doelgroep staat natuurlijk op plek één. Wat zijn de gewoonten en favoriete feestmomenten van uw doelgroep? Uiteraard moet het momentum ook bij u passen. Relevantie is het belangrijkst, voor zowel uw doelgroep als voor u. Uitproberen hoort er natuurlijk ook bij, uiteindelijk zal u zelf moeten bepalen wat voor uw webshop werkt. Uw creativiteit is een belangrijk punt, bijvoorbeeld met deze slimme inhaakkalender. Een inhaakkalender is een bijzondere dagen kalender. Wist u bijvoorbeeld dat het op 30 juni de “internationale dag van de vriendschap”is? Deze wereldwijde dag is uitgeroepen door de Verenigde Naties op basis van het idee dat vriendschap tussen mensen, landen en culturen inspireert tot vrede en een overbrugging tussen verschillende gemeenschappen.  Komt er nu een creatief idee in u op voor uw webshop? Bijvoorbeeld; 1+1 gratis voor jou en je beste vriendin! Of u nu inspeelt op een jaarlijkse feestdag of de actualiteit, de samenhang met uw merk is en blijft belangrijk.

 

Blue friday

Coolblue pakte in november 2017 uit met hun eigen bedachte concept: Blue Friday. Omdat er rondom dit uit Amerika overgewaaide koopfestijn, Black Friday, een enorme hoeveelheid pakketbestellingen verwacht kan worden, speelde Coolblue daar handig op in. Een week voor de start van Black Friday startte Coolblue al met Blue Friday. Dit was een goede aandachttrekker, maar ook heel fijn voor de pakketjes. Zo kon Coolblue haar klanten beloven dat ze hun pakketjes op tijd zouden ontvangen.

 

Webshop prestaties vragen om werkende techniek

Doe vooral geen riskante updates of technische wijzigingen binnen uw webshop vlak voor of tijdens piekmomenten. Een niet werkende koppeling met uw betalingsprovider is een nachtmerrie die u liever niet meemaakt. En omdat een fout vaker voorvalt bij een technische uitrol dan op een stabiel platform adviseren wij u om onderhoudswerkzaamheden slim te plannen. Denk hiernaast goed na over uw hosting. Een piekmoment vraagt mogelijk om een zwaarder hostingpakket waarmee u de hordes aan online bezoekers probleemloos kunt ontvangen op uw platform.

 

Hulp bij webshop conversie

RTM Business helpt klanten met het verhogen van hun omzet, ook op belangrijke e-commerce dagen. We zetten bijvoorbeeld social, e-mail en advertentie campagnes in en zorgen er samen voor dat het online resultaat optimaal kan zijn.

Wilt u uw webshop conversie verbeteren, maar vindt u het moeilijk? Weet u niet waar te beginnen? RTM Business kan u uitstekend adviseren over conversie optimalisatie. Daarnaast kunnen wij u ook helpen met de uitvoering hiervan. Neem vrijblijvend contact op met ons!

Mogelijk ook interessant voor u: