Bezoekers op je website krijgen dat is 1 ding, maar er ook nog voor zorgen dat de bezoekers van uw website tot actie over gaan, dat is een heel ander verhaal. Sommige aspecten van een website lijken vanzelfsprekend voor de een maar heel onlogisch voor de ander. Grote kans dat uw website er al prima uit ziet, maar ook al is uw website geweldig, dan kan het nog geen kwaad om eens in de zoveel tijd met een kritische blik naar uw website te kijken. Maar waar moet u dan op letten? Begin eerst eens met de volgende 6 stappen!

1.     Zorg voor een goede eerste indruk

De eerste indruk is goud waard want u kan maar 1 keer de eerste indruk maken. Zeker als het gaat om websites, gaat het erom dat een bezoeker van uw website in de eerste paar seconden van het bezoek gelijk getriggerd wordt. Bezoekers zijn namelijk erg ongeduldig en ze zullen net zo snel uw website verlaten als dat ze erop komen. Maar zeg eens eerlijk? U blijft toch ook niet op een website als u niet getriggerd wordt of vindt wat u zoekt op die desbetreffende website.

Om deze bezoekers dus wel te verleiden om te blijven, zal u teksten moeten schrijven vanuit de bezoeker of klant. Gebruik foto’s en video’s die de bezoekers aan zullen spreken van bijvoorbeeld echte medewerkers van uw bedrijf. Daarmee zorgt u ook gelijk voor meer vertrouwen in uw website onder de bezoekers.

Het is natuurlijk belangrijk dat er geen spelfouten op uw website staan. Als dit wel zo is, zal de eerste indruk erg slecht zijn en leiden tot het verlagen van de professionaliteit van uw website in de ogen van de bezoeker. Dit zal vrij waarschijnlijk gelijk leiden tot het verlaten van de website.

2.     Verbeter het ontwerp en maak je website verleidelijker

De smaak die een persoon heeft zal de keuze om op uw website te blijven enigszins beïnvloeden dus hou het zo neutraal mogelijk met een vleugje van uw eigen bedrijf erin. Daarnaast is het bijvoorbeeld wel belangrijk als u een website heeft met commerciële doeleinden, dat u zorgt voor een betrouwbare uitstraling. Zo zal u ook wel eens gemerkt hebben dat witte letters op een gekleurde achtergrond niet prettig leest. Hetzelfde effect hebben te kleine of te lichte letters op een witte achtergrond. Hou hier dus rekening mee!

Twijfelt u aan de effectiviteit van uw website en bent u benieuwd wat u nog kan doen om uw website te verbeteren? Neem dan contact met ons op voor een persoonlijke website analyse!

En dan hoor ik u denken: ‘Hoe maak ik mijn website nou verleidelijker?’ Dat kan als volgt! Zorg voor aansprekende foto’s en video’s die een boodschap hebben bij de rest van uw website. Daarnaast is het belangrijk om prikkelende call-to-action knoppen te plaatsen op je website. Maar let op dat u niet een gehele pagina op uw website vol stopt met call-to-action knoppen. Dit kan opdringerig en dus tegen u gaan werken.

TIP! Bekijk eens websites van concurrenten. Wat vindt u goed en wat vindt u minder goed? Maak er aantekeningen van met screenshots om het terug te kijken en haal er uw voordeel uit!

Website ontwerp verbeteren

3.     Maak aanmelden voor je nieuwsbrief makkelijker

Voordat mensen iets kopen gaan ze eerst op onderzoek uit. Vaak gebeurt dit via internet. Als er dus eenmaal een bezoeker op uw website komt, is er een grote kans dat deze bezoeker opzoek is naar informatie. Nadat deze bezoeker de juiste informatie gevonden heeft is het belangrijk dat u de bezoeker verbonden houdt bij uw website, anders is er een grote kans dat u de bezoeker weer kwijtraakt en dus niet meer op uw website ziet verschijnen. Om contact te houden met deze bezoekers is het handig om e-mailmarketing te gebruiken. Om de bezoekers aan te sporen om zichzelf aan te melden voor uw nieuwsbrief kan u gebruik maken van een pop-up. Geef iets waardevols weg voor de mensen die zich inschrijven voor de nieuwsbrief of uw pagina’s liken op sociale media. Dan kan u via deze kanalen contact houden met uw potentiële klanten.

Mensen hebben minstens 8 tot 10 contactmomenten nodig voordat ze u benaderen. Het is dus uiterst belangrijk om dit proces van contactmomenten zo eenvoudig en makkelijk mogelijk te maken. Dus kijk nog eens goed naar uw website en stel uzelf de vraag: hoe eenvoudig is dit proces vanaf het eerste contact moment op de website tot en met het contact opnemen met uw bedrijf?

Heeft u hulp nodig om met bezoekers van uw website in contact te blijven? Vraag om hulp bij het opzetten van uw eigen e-mailmarketing!

4.     Zorg dat je makkelijk bereikbaar bent en beantwoord veel
gestelde vragen

Als mensen op internet zoeken dan zijn ze vaak opzoek naar informatie over een bedrijf. Dan is het natuurlijk fijn om als zoeker van informatie direct de benodigde informatie te vinden. Zorg er dus voor dat de informatie over uw bedrijf makkelijk te vinden is. Vermeld duidelijk de contactgegevens op uw website. Daarnaast houden sommige mensen niet van formulieren invullen. Dan is het handig om ook duidelijk uw e-mailadres te vermelden op de website zodat bezoekers u direct kunnen mailen.

Bovendien is het handig om veel gestelde vragen te beantwoorden want meestal zijn mensen op internet opzoek omdat ze een vraag hebben. Bedenk dus voor uw eigen bedrijf, welke vragen bezoekers van uw website kunnen hebben en beantwoord deze vragen in een FAQ-rubriek. Hiermee schep je meer vertrouwen onder de bezoekers van uw website omdat er duidelijk tijd aan is besteed en u zo laat zien dat u uw klanten serieus neemt. Weet u niet precies welke vragen u moet beantwoorden in uw FAQ-rubriek? Vraag om feedback bij uw bestaande klanten of bekijk de volgende voorbeeldvragen die u kunt beantwoorden als u een webshop heeft:

  • Wat gebeurd er wanneer er een pakketje kapot bij mij geleverd wordt?
  • Heb ik garantie op producten en hoe gaat dat in zijn werk?
  • Vanaf waar worden de producten geleverd?

TIP! Het is handig om onder uw contactformulier door te verwijzen naar de antwoorden op veel gestelde vragen! Dat scheelt namelijk e-mails beantwoorden met antwoorden op vragen die al bekend zijn.

5.     Maak duidelijk wat u wilt van de bezoekers van uw website

Het ultieme idee van een website is één doel per pagina. Dit zal ervoor zorgen dat de acties op uw website toenemen en uiteindelijk zal dit leiden tot meer conversies op uw website. Internetters lezen slecht maar ze zijn ook heel erg actiegericht. Dit betekent dus dat de bezoekers van uw website het liefst zo min mogelijk willen nadenken en zoveel mogelijk willen (door)klikken. U moet dus doelgericht te werk gaan bij de opbouw van uw website. Zorg voor duidelijke en aantrekkelijke call-to-actions die aansporen tot actie. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Download…
  • Lees meer over…
  • Neem contact op…
  • Bel…

Bedenk dus bij iedere pagina wat u wilt dat een bezoeker van uw website doet en benadruk dit dan ook op de desbetreffende pagina. Aangezien internetters bij te veel nadenken dus vaak niets doen, zal u het moeten voorkauwen voor uw bezoekers.

Zet aan tot actie

6.     Herstel dingen die niet werken op uw website

Als u zelf op een button klikt terwijl u op een website zit, dan wilt u natuurlijk dat de button werkt en u doorstuurt naar de informatie die u verwacht. Het is een natuurlijke reactie om dan geïrriteerd te raken omdat de benodigde informatie niet naar voren komt. Dit wilt u bij de bezoekers van uw website dan ook niet veroorzaken. Zorg daarom dat alles wat op uw website live staat voor bezoekers, ook echt werkt! Wilt u weten wat u kunt doen om een niet werkende website te voorkomen? Volg onderstaande tips!

  • Test uw website altijd in verschillende browsers en op verschillende besturingssystemen en devices (pc, tablet, smartphone)
  • Kijk of uw website altijd bereikbaar en doorzoekbaar is met Google Webmaster Tools
  • Gebruik gratis tools om doodlopende links op uw website op te sporen
  • Beperk het gebruik van externe widgets zoveel mogelijk omdat deze widgets uw website zullen vertragen

Zoals al eerder besproken, is de eerste indruk het belangrijkste om bezoekers te behouden op uw site. U moet weten dat alles aanwezig is op het internet en alle gebruikers van het internet die zijn verwend. Dus om u te onderscheiden zal u wat extra aandacht moeten besteden aan uw website met de nadruk op uw eerste indruk. Die eerste indruk kunt u maar één keer maken dus zorg ervoor dat u die extra moeite doet voor uw website en kies daarbij voor kwaliteit in alles wat u op uw website plaatst. Wilt u hulp bij het maken van de perfecte eerste indruk op uw website? Neem dan contact op met onze specialisten!