Verkopen op Bol? Gebruik dan deze 5 tips

Iedereen in Nederland kent Bol.com wel. Met al jaren de hoogste merkkracht, ruim 16 miljoen producten en meerdere orders per seconde heeft Bol een gigantisch bereik en is onmisbaar voor de meeste E-commerce bedrijven. Wij krijgen regelmatig vragen over Bol.com:

• Wat moet ik doen als mijn producten online staan, maar ik niks verkoop op Bol.com?

• Hoe kom ik hoger in Bol?

• Waarom staan mijn concurrenten wel bij alle producten en ik niet?

• Ik maak nauwelijks winst op mijn orders, wat nu?

Wij helpen u graag verder met 5 tips waarmee u snel een grote omzet kan verkrijgen!

1. Maak gebruik van feedmanagement tool om online te komen bij Bol.com

Voor u al uw producten kan verkopen op Bol.com moet u eerst zorgen voor een goede feed en een aanmelding voor de Plaza API (een directe en snelle verbinding tussen de feedmanagement tool en Bol.com). Een feed is een bestand waarin alle producten komen. De meeste webshops hebben tientallen, honderden en soms zelfs duizenden producten. Als u dit allemaal handmatig online gaat zetten, bent u hier dagen tijd aan kwijt. Probeer een goede feedmanagement tool te gebruiken, zoals Channable. Dit zorgt er ook voor dat u uw producten makkelijk op andere kanalen plaatst en alle wijzigingen aan een product zo in één keer wijzigt.

Het vergt even wat tijd om dit eigen te maken, maar het bespaart u ontzettend veel tijd op de langere termijn. Daarnaast wordt de kwaliteit van uw feed een stuk beter. Dit zorgt voor meer overzicht, mogelijkheden en uiteindelijk omzet.

2. Zorg voor zoveel mogelijk product informatie die de klanten helpen in hun keuze

Bol.com vraagt veel van zijn zakelijke klanten met betrekking tot productinformatie. Ze willen de klant de best mogelijke service geven, zodat ze gemakkelijk een order kunnen plaatsen.

 Er zijn 3 verschillende niveaus waarin u bol.com data kan aanleveren:

·       Minimale informatie, hier staat de basis informatie in zoals de afbeelding en titel.

·       Aanvullende informatie, informatie die het product onderscheidt ten opzichte van andere producten. Vaak is deze informatie nodig om goed zichtbaar te zijn op Bol.com

·       Optionele informatie, hier wordt informatie geleverd die niet verplicht is, maar die u wel helpen om een product sterker te presenteren.

Bol zal met deze productinformatie uw producten zo goed mogelijk positioneren via Google Shopping Advertenties (link) en via de site zelf. Daarbij is het belangrijk om uw producten in de goede categorie te zetten. Dat zorgt ervoor dat de bezoekers op de website ook daadwerkelijk uw product kunnen vinden.

Op uw eigen website kunt u ook content optimaliseren. U kunt bijvoorbeeld door middel van zoekmachine optimalisatie meer bezoekers naar uw website trekken.

3. Kies minimaal 1 van de 3 tactieken om succesvol te zijn met uw artikelen op Bol.com

Er zijn verschillende tactieken om meer omzet te generen om Bol.com. De omzet van online webshops stijgt en steeds meer bedrijven verkopen hun producten op Bol, waardoor de concurrentie steeds groter wordt. Het is belangrijk om per product in ieder geval 1 van de 3 voordelen in handen te hebben. Bol selecteert namelijk welke producten ze laten zien op basis van deze voordelen.

1.      Unieke producten, als bepaalde producten nog niet op Bol staan dan bent u natuurlijk ook de enige aanbieder. Dit zorgt ervoor dat de 2 onderstaande punten u ook niet gaan schaden voor dat product. Het is tegenwoordig lastig om met een uniek product online te komen, omdat bijna alles er al op staat.

2.      Prijs, veel concurrenten zorgen ervoor dat u met dezelfde producten online staat. Toch komt de andere concurrent steeds boven u te staan. Dit kan te maken hebben met de prijs. Producten met een lage prijs krijgen bijna altijd voorrang!

3.      Levertijd, vaak is het zo dat er van 1 uniek product (EAN) meerdere aanbieders zijn. Dit zorgt ervoor dat bovenaan komen te staan lastig is. Daarom is een goede levertijd eigenlijk een must voor elke partner op Bol.com. Meer dan een dag levertijd? Dan is de kans klein dat u veel orders gaat krijgen.  Maak uw levertijd wel waar, want na 3 waarschuwingen kan u definitief worden uitgesloten van Bol.com.

Als u niet 1 van deze 3 punten in handen hebt, wordt het erg lastig om iets te kunnen betekenen op Bol. Echter moet u niet direct alles eraf halen. Het komt namelijk regelmatig voor dat concurrenten bepaalde producten niet op voorraad hebben. Dan kan u toch een aantal orders binnenhalen.

Buiten deze 3 punten moet u er voor zorgen dat u een goede klantenservice hebt. Het is zelfs een must om op Bol.com te mogen staan. 

4. Houd u aan de vereisten die Bol.com stelt aan het verzenden an pakketten

Bol.com stelt zware eisen aan het partner programma. Er zijn 8 prestatienormen waaraan u elke week moet voldoen:

1. Annuleringen
2. Op tijd geleverd
3. Beoordelingen
4. Track & Trace
5. Retouren
6. Bereikbaarheid
7. Klantvragen
8. Responstijd

Bent u niet zeker of u kan voldoen aan deze eisen? Wacht dan nog even met het online gaan van uw producten. Na de eerste waarschuwing kan het een stressvol gegeven zijn om wel te voldoen aan de eisen. In plaats daarvan kunt u beter eerst de conversie van uw eigen webshop proberen te verhogen

5. Zorg ervoor dat uw orders allemaal winstgevend zijn

Uiteraard moet Bol ook een omzet behalen en daarom rekenen ze voor elke order een bemiddelingsbijdrage. Dit is op basis van CPS, dus u betaalt per conversie pas een bijdrage. Deze bijdrage wordt onderverdeeld in een vast bedrag en een percentage

De bijdrage verschilt per productcategorie en ligt voor het variabele gedeelte tussen de 10-25% en voor het vaste gedeelte is dit 1 euro (tenzij u Elektronica of Games verkoopt).

Buiten deze bemiddelingsbijdrage moet u als partner ook rekening houden dat u geen verzendkosten mag rekenen. Een product van 5 euro zal dus al snel verliesgevend zijn voor uw bedrijf.

Voordat u alles online zet en denkt dat het met CPS wel ‘goedkomt’, moet u dus eerst een goed plan hebben waarmee al uw orders winstgevend zijn. Dit is simpel te berekenen met de marge op de producten. De producten die verliesgevend zijn, kan de prijs worden verhoogd.

In de feedmanagement tool kan u de aangepaste prijzen toepassen voor alleen Bol.com. Zo voorkomt u verliesgevende orders.

Meer over de bemiddelingsbijdrage en de exacte bijdrage voor uw markt vindt u op het partnerplatform van Bol

Bonustip: Gebruik uw kennis ook voor België

Het is redelijk eenvoudig om na Nederland ook België aan te sluiten. U moet hierbij wel rekening houden dat u een nieuw account krijgt en dat uw prestaties van Nederland niet gelden voor België. Binnen een korte tijd kan u hier Belgische klanten mee krijgen.

Waarom RTM Business?

Wij hopen dat u hiermee verder kunt. Mocht u nog vragen hebben of heeft u direct hulp nodig? Neem dan geheel vrijblijvend contact op en wellicht kunnen we iets voor u betekenen

Jasper den Toom SEA specialist, RTM Business

Share This

Share this post with your friends!