3 gouden tips voor het opzetten van Facebook Ads

25/05/2022

3 gouden tips voor het opzetten van Facebook Ads

Wil je een Facebook ads opstellen, maar weet je niet hoe je moet beginnen? Wij hebben 3 Facebook advertising tips voor je opgesteld om je te helpen bij je Facebook advertising campagne. 

1. Target je doelgroep juist

De eerste Facebook advertising tip is het juist instellen van je doelgroep. Dit kan op verschillende manieren gedaan worden. Je kan je doelgroep handmatig instellen, maar je kan ook de Facebook look-a-like functie gebruiken. 

 

Vergelijkbare doelgroepen

Nadat je de Facebook pixel hebt geïnstalleerd, kan je de look-a-like functie gebruiken bij het maken van Facebook advertenties. Facebook maakt automatisch een doelgroep aan gebaseerd op de profielen van de mensen die je website hebben bezocht. Je kan ook een look-a-like doelgroep maken gebaseerd op de mensen die je catalogus hebben bekeken, een item hebben toegevoegd aan hun winkelmandje en een aankoop hebben gedaan op de webshop. Deze doelgroep targeting optie is zeer aan te raden, aangezien Facebook de algemene eigenschappen van zijn gebruikers kan identificeren die bijvoorbeeld jouw website hebben bezocht (zoals leeftijd, geslacht en interesse). Gebaseerd op deze gegevens wordt jouw advertentie laten zien aan vergelijkbare mensen waarbij de kans groter is dat zij ook interesse hebben in het product, in vergelijking met handmatige doelgroepen.

 

Handmatig targetten

Gelukkig kan je de doelgroep bij Facebook ads ook via de handmatige weg specifiek instellen. Eerst vul je de leeftijd, het geslacht en de talen van je doelgroep in. Verder kan je de doelgroep targetten op locatie, demografische gegevens, interesses en gedragspatronen.

Als jouw doelgroep in een specifiek gedeelte van Nederland of een ander land woont, is het handig om op een specifieke locatie te targetten. Dit doe je door een stad of adres in te vullen. Vervolgens kan je de straal in kilometers vanaf deze stad of adres instellen van de mensen die jouw Facebook advertentie te zien krijgen.

De demografische gegevens kunnen ingesteld worden op basis van opleiding, financiële gegevens, levensgebeurtenissen, relatie, werk en gezin.

Social Media Management

Optimaliseer het resultaat van uw social media met de juiste strategie. Benieuwd naar wat RTM Business voor uw website kan betekenen?

2. Gebruik opvallende en relevante content 

Gebruik je eigen foto’s, video’s, UGC (met toestemming) of de catalogus voor je Facebook advertentie. Het gebruiken van Stockfoto is af te raden, aangezien dit vaak resulteert in lage conversie percentages. Ook is het belangrijk dat de foto of video die je gaat inzetten een realistisch beeld geeft van jouw product of service. 

Voor een Facebook foto advertentie is het aan te raden om een foto van 1200 x 628 pixels te gebruiken. Je kan je foto heel makkelijk omzetten naar dit formaat met behulp van programma’s zoals photoshop of Canva.

Naast de grafische content is de tekstuele content ook erg belangrijk. Je wilt de aandacht van jouw doelgroep trekken en vasthouden. Daarom wil je jouw advertentie starten met een pakkende en relevante titel. De titel mag maximaal 25 karakters lang zijn. Het is aan te raden om in de titel niet meer dan 1 smiley te gebruiken.

Een goeie tip voor een pakkende titel is gebruik maken van cijfers en hier in de tekst betekenis aan geven. Als je een cijfer in de titel plaatst, blijft het vaak beter hangen. Bovendien hersenen leggen onbewust een linkje.

In Facebook kan je gebruik maken van een handige tool om de beste tekstuele content in je advertentie uit te testen. Je kan in je advertentie maximaal 5 verschillende titels invullen. Facebook bepaald op basis van jouw advertentie prestatie van de eerste weken welke titel het beste presteert.

In de primaire text geef je meer informatie jouw product of service die je in de advertentie uitlicht. Het is aan te raden om niet meer dan 125 tekens te gebruiken. Ook hier kan je 5 verschillende primaire teksten uittesten.

Als laatste is het erg belangrijk om een call to action te plaatsen in de tekst van de advertentie en als knop in de advertentie. 

 

3. Gebruik de A-B test functie

De derde facebook ad tip is het gebruiken van de A-B test functie op Facebook. Je kan deze functie op meerdere manieren inzetten. Je kan een A-B test uitvoeren voor verschillende doelgroep segmenten, de content en de plaatsingen. 

Segmentering

In een doelgroepsegmentatie A-B test wordt gemeten bij welke doelgroep de advertentie het beste presteert. Je kan de verschillende segmenten indelen op basis leeftijd, geslacht, locatie, demografische gegevens, gedrag of interesses.

Content

In een content A-B test wordt gemeten welke afbeelding, afbeeldingen carrousel of video het beste presteert bij de door jouw ingestelde doelgroep. De advertentie instellingen blijven hetzelfde. Je verandert enkel de visuele content in de Facebook advertentie.

Plaatsing

Wil je meer Facebook ads tips, meer informatie over sociale media advertenties of hulp bij social media management? Neem gerust contact op via het contact formulier.

Mogelijk ook interessant voor u: