Online marketing tijdens de feestdagen

online marketing tijdens de feestdagen

18/12/2019

Maak gebruik van online marketing tijdens de feestdagen! In de maand december zien veel webshops een stijging in het aantal online bezoekers. Dit is natuurlijk niet gek, veel mensen zijn op zoek naar cadeaus en dergelijken voor de feestdagen. Als webshop kunt u hier op inspelen door goed gebruik te maken van social media, advertenties, e-mailmarketing, specifieke SEO voor de feestdagen en nog veel meer.

Om dit op de goede manier uit te voeren is het belangrijk om te weten wanneer een campagne of actie moet worden gestart. Een onderzoek van RTB House wijst uit dat Nederlanders in de maand december webshops het vaakst bezoeken in het weekend. Toch wordt de uiteindelijke transactie op een werkdag gedaan. Ook is een week voor kerst de drukst bezochte week van de maand. Tijdens kerst is het daarentegen heel stil in de webshops, juist de dagen na kerst zijn consumenten op zoek naar specifieke aanbiedingen en klikken ze dus vaker op advertenties. Zoals gezegd is online marketing tijdens de feestdagen cruciaal voor elke webshop, maar hoe kunt u zich onderscheiden van alle andere webshops?

Soorten online marketing tijdens de feestdagen

Social media tijdens de feestdagen

Webshops hebben een origineel idee nodig voor een succesvolle online kerstcampagne. Tijdens de feestdagen is het vaak lastig om origineel te blijven, iedereen wilt namelijk opvallen om meer bezoekers te trekken. Hieronder geven wij een paar tips om social media optimaal te benutten als online marketing tijdens de feestdagen.

Social media tijdens de feestdagen

Planning

Ten eerste is het belangrijk om een goede planning te maken. Plaats niet te veel berichten, maar probeer uw volgers wel geïnteresseerd te houden. Hierbij is ook de tijd van het posten van belang, bekijk hier de beste tijd Instagram post en de beste tijd om te posten op Facebook. Rond de feestdagen is het vaak druk en daarom is het makkelijk om van tevoren de posts in te plannen zodat u er niet meer aan hoeft te denken.

Content

Ook de inhoud van de posts moet mensen aanspreken en het liefst zelfs aanzetten tot een bezoek aan de webshop. Zorg dat de content allemaal in de kerst-/oud & nieuwsfeer is en laat de berichten uw volgers inspireren. Gebruik hashtags om ook bij mensen die u niet volgen betrokkenheid te genereren.

Wishlist

Daarnaast is het belangrijk om te weten wat mensen willen. Begin op Facebook een poll en laat uw volgers hun favoriete producten kiezen. U kunt ook volgers een lijstje met wensen laten maken en ze vragen of ze dit lijstje willen delen in hun Instagram verhaal met een tag naar uw account. Zo kunt u zien waar de volgers naar op zoek zijn en zij maken gratis reclame voor u bij hun volgers.

Korting

Tevens is het tijdens de feestdagen erg belangrijk om unieke kortingen te geven. U kunt natuurlijk beginnen met een winactie, hierdoor voelt het alsof u echt een cadeau geeft. Daarnaast kunt u bijvoorbeeld speciale kortingen geven op alle kerstproducten, cadeaus of een andere categorie naar keuze. Maak de codes uniek en geef deze alleen weg aan uw volgers, zo worden mensen getriggerd om u te gaan volgen.

Uitstraling

Zorg ervoor dat alles een kerstuitstraling heeft. Help mensen om in de juiste feestdagen stemming te komen, dit geeft ze vaak een goed gevoel en emoties spelen mee bij het aankoopproces. Pas de profielfoto (logo) van uw social media aan door er een kerstelement aan toe te voegen. Ook de omslagfoto kan worden aangepast om zo een goed beeld te creëren.

Overige online marketing tijdens de feestdagen

Naast social media zijn er nog andere soorten online marketing tijdens de feestdagen. Om uw online campagne op alle kanalen consistent te laten zijn hebben we in de infographic hieronder nog wat tips.

Online marketing tijdens de feestdagen

Budget

Het is belangrijk om van tevoren te bepalen hoeveel u maximaal wilt besteden aan de campagnes voor de feestdagen. Beslis aan de hand van het budget wat voor soort kortingsacties of advertenties u wilt doen.

E-mail

Maak gebruik van e-mail marketing om uw vaste klanten speciale kortingen te geven en ze fijne feestdagen te wensen. Maak deze e-mail persoonlijk zodat ze zich aangesproken voelen en u een goed gevoel bij ze achterlaat. Pas eventueel ook de e-mail aan die wordt gestuurd na het doen van een aankoop.

Website

Maak uw online marketing tijdens de feestdagen compleet door uw website in de zelfde sfeer te brengen. Pas uw banners, buttons en misschien zelf productafbeeldingen aan om alles er feestelijk uit te laten zien.

Teksten

Een ander belangrijk onderdeel om aan te passen tijdens de feestdagen zijn de teksten op de website. Maak teksten met specifieke SEO voor de feestdagen. Pas de productbeschrijvingen aan en zorg er voor dat de juiste zoekwoorden worden verwerkt in de teksten.

Adverteren

Mensen zijn rond de feestdagen vaak specifiek opzoek naar producten. Maak daarom ook specifieke advertenties die de mensen aanspreken. Zelfs de dagen na de kerst is er een stijging in het aanklikken van specifieke advertenties. Besteed het advertentiebudget goed door in te spelen op deze wensen.

Begin nu met uw online marketing tijdens de feestdagen! Mocht u al deze tips willen toepassen maar vindt u het lastig om deze te implementeren, dan kunt u altijd vrijblijvend contact met ons opnemen om te zien of wij wat voor u kunnen betekenen!

Mogelijk ook interessant voor u: