Groei online winkelen neemt toe: Uitgaven aan Europese webshops zijn met 15 procent gestegen

Groei online winkelen: Uitgaven aan Europese webshops zijn met 15 procent gestegen

27/07/2018

Groei online winkelen neemt toe! In het eerste kwartaal van 2018 besteedden Nederlandse consumenten ongeveer 400 miljoen euro (excl. Btw) aan producten die werden gekocht bij Europese webshops. Dit is een stijging van de internetverkopen van 15 procent ten opzichte van Q1 2017. Het CBS meldt dit op basis van doorlopend onderzoek naar online aankopen door Nederlandse consumenten bij buitenlandse webshops.

Groei online winkelen bij Europese webshops

Het betreft online bestedingen van goederen door Nederlandse consumenten bij bedrijven die zich binnen de Europese Unie, maar niet in Nederland, bevinden. Voor alle buitenlandse webshops die voor meer dan 100 duizend euro per jaar aan producten verkopen zijn verplicht om btw-aangiften te doen. Europese webshops met een omzet van minder dan 100 duizend euro, zijn niet meegenomen in het onderzoek. Als gevolg hiervan wordt het totale bedrag dat Nederlandse consumenten bij Europese webshops uitgeven onderschat. Cijfers zijn berekend op basis van een nieuwe methode die nog in ontwikkeling is en zijn daarom voorlopig. De foutmarge ten opzichte van de totale omzet is ongeveer 5 procent.

Cijfers internetverkopen door Europese webshops aan Nederlandse consumenten

Groei online winkelen bij Nederlandse webshop

Webshops geregistreerd in Nederland zagen de omzet in Q1 2018 met bijna 22 procent stijgen. Dit is meer dan de omzetgroei gerealiseerd door Europese webshops voor de verkoop aan Nederlandse consumenten in deze periode (15 procent). De omzet gegenereerd door Nederlandse pure webshops groeide met 19 procent; Nederlandse retailbedrijven die naast hun fysieke winkel (s) een webshop hebben, realiseerden een omzetgroei van 26 procent. De totale omzet van de Nederlandse detailhandel steeg in Q1 2018 met 2,7 procent.

Omzetontwikkeling internetverkopen

Omzetaandeel Europese webshops klein

Voor Nederlandse consumenten is het onderscheid tussen binnenlandse en buitenlandse webshops niet altijd goed te maken. Buitenlandse e-commerce websites zijn vaak meertalig, waaronder Nederlands. Aankopen door Nederlanders in Europese webshops vormen een relatief klein deel van de totale uitgaven aan vergelijkbare producten door Nederlandse consumenten. Deze aankopen bedroegen in 2017 minder dan 2 procent.

Meer omzet met je webshop

Als eigenaar van een webshop staat u voor een uitdagende klus: u moet voortdurend meer omzet zien te maken. RTM begrijpt dat dit lastig en frustrerend kan zijn! Benieuwd hoe RTM dit probleem voor u kan oplossen? Neem snel contact met ons op!

Meer omzet met webshop? Lees snel de online trends!

Mogelijk ook interessant voor u: