Online bestedingen aan buitenlandse webshops groeien

De online bestedingen aan buitenlandse webshops groeien enorm: Nederlanders geven      € 817 miljoen uit in 2017 via buitenlandse webwinkels. De online bestedingen stijgen met 28% ten opzichte van een jaar eerder (2016: € 637 miljoen). China is nog steeds de grootste cross-bordermarkt; 30% van alle cross-borderbestedingen wordt uitgegeven via webwinkels in China. Waarvan een groot deel waarschijnlijk bij AliExpress. Dit kwam uit het rapport van Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online bestedingen van consumenten in Nederland aan buitenlandse webshops. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org in samenwerking met PostNL.

Bijna drie op de tien Nederlanders van 15 jaar en ouder hebben in 2017 een of meerdere bestedingen online via buitenlandse webwinkels gedaan. In totaal hebben 3,8 miljoen cross-border afnemers € 817 miljoen uitgegeven in 2017 via webwinkels in het buitenland. De groei van de cross-borderuitgaven stijgen hiermee met 28% ten opzichte van 2016. De groei van het cross-borderkanaal ligt hoger dan vorig jaar (2016 vs. 2015: +24%). Als deze trend doorzet gaan de online bestedingen in buitenlandse webshops in 2018 al richting de 1 miljard euro. Door de groei van de online bestedingen verandert de klantreis ook naar een nieuwe customer journey.

Kijkend naar het totaalniveau, gaat 4% van de Nederlandse online bestedingen naar buitenlandse webwinkels. In 2016 was dat 3%.

China ook in 2017 de grootste onder de cross-borders afnemers

Ook in 2017 is China de grootste cross-bordermarkt voor consumenten in Nederland. 30% van alle online bestedingen bij buitenlandse webwinkels gaat naar China (2016: 30%). In totaal besteden Nederlanders € 248 miljoen uit op online webshops uit China. Dit is een groei van 31% ten opzichte van 2016. Deze groei zwakte wel iets van de groei die vorig jaar gemeten was(2016 vs. 2015: + 59%).

De markt in China is voornamelijk populair voor de aanschaf van consumentenelektronica, IT, home & garden, speelgoed en telecomproducten. Voor consumenten die nog nooit eerder bij een Aziatische webshops hebben besteld, ligt de drempel hiervoor vooral in het feit dat zij de productkwaliteit niet vertrouwen en het makkelijker vinden om via een Nederlandse website te bestellen (Bron: GfK ShoppingTomorrow Consumer Research 2017).

Online bestedingen in de toekomst

De populariteit gaat in de toekomst wellicht veranderen. Momenteel is bestellen bij een Chinese webwinkel erg populair door de lage prijzen en bezorgkosten. Chinese bedrijven hebben jarenlang grote voordelen gehad t.o.v. Europese retailers. Hierdoor konden ze producten goedkoper in de Europese markt brengen. Gelukkig voor de Europese retailers is voor de Chinese bedrijven een einde gekomen aan het goedkoop verzenden van pakketten die door de brievenbus passen. Tegenwoordig geldt er een internationaal tariefsysteem waardoor het vanuit China versturen van commerciële post duurder is geworden.

Hiernaast moeten Chinese webwinkels met ingang van 2021 ook btw gaan afdragen voor cross-border zendingen met een orderwaarde lager dan € 22,-. Hiermee komt er een einde aan de jarenlange uitzonderingspositie van China en de btw-ontwijking die daarmee gepaard ging. Twee maatregelen die mede op aandringen van Thuiswinkel.org tot stand zijn gekomen en die bijdragen aan een level playing field voor Nederlandse (web)winkels.

Cross-borderbestedingen populair in Duitsland en Spanje

Ons buurland Duitsland is na China het populairst voor Nederlandse online consumenten. 17% van de Nederlandse cross-borderbestedingen gaat via de webshops in Duitsland. Op de derde plek met een aandeel van 14% staat Groot-Brittannië. Landen die erg gestegen zijn dit jaar zijn Spanje en Frankrijk. Spanje heeft (nog) een relatief laag aandeel van 4% binnen de cross-borderbestedingen, maar ziet wel bijna een verdubbeling van de Nederlandse cross-borderbestedingen terug. Ook Frankrijk wint aan populariteit (+84%).

Van alle cross-borderbestedingen gaat € 486 miljoen (59%) naar de aankoop van producten en € 331 miljoen (41%) naar diensten. De bestedingen aan producten, zoals kleding, telecom en speelgoed, zijn met 27% toegenomen ten opzichte van het jaar daarvoor, waar de cross-borderuitgaven aan diensten, zoals vliegtickets, een groei van 31% boeken. Een stijging van de cross-borderbestedingen komt dus doordat Nederlanders zowel meer producten als diensten via het buitenland zijn gaan kopen.

De sterkste groei in cross-borderuitgaven is terug te zien in het segment Pakketreizen. De cross-borderbestedingen binnen dit segment stijgen met 67%. Ook IT (+51%), Food/Nearfood/Health (+44%) en Home & Garden (+41%) laten een sterke cross-bordergroei zien.

Meer omzet verdienen met je webshop

Meer leads, omzet en naamsbekendheid met online marketing? RTM Business helpt graag met SEO, SEA en Conversie optimalisatie voor uw bedrijf. Benieuwd naar alle mogelijkheden? Maak een vrijblijvende eerste afspraak met een online marketing specialist van RTM Business!