Internationale zoekmachine optimalisatie

Internationale zoekmachine optimalisatie specialist

05/01/2015

RTM Business is een internationale zoekmachine optimalisatie specialist. Dit betekent dat wij ervoor zorgen dat zoekmachines kunnen bepalen tot welke landen uw website zich richt en welke talen er gebruikt worden op uw website.

Wat is internationale zoekmachine optimalisatie (Internationale SEO)?

Kijkt u eens naar de statistieken van uw website. Komen veel bezoekers uit andere landen? Of spreken veel bezoekers een andere taal? Dan is het een overweging waard om te kijken naar de mogelijkheden van internationale zoekmachine optimalisatie, ofwel GEO targeting. Hierbij draait het om het aanbieden van de juiste content gebaseerd op locatie. Dit kan land van herkomst, provincie/regio, plaatsnaam, organisatie, IP adres etc. zijn. Zolang het informatie is die aan een locatie gebonden kan worden.

Wat houdt dit in voor uw website?

Simpel gezegd betekent het dat u de content op uw website relevant maakt voor de bezoeker in de doelgebieden. Bijvoorbeeld: de VS en GB zijn allebei Engelstalig. Echter, gebruiken ze verschillende valuta en hebben totaal verschillende verwachtingen van servicetijden gedurende de dag. Een ander voorbeeld: internationale bezorgkosten kunnen hoog zijn. Door uw website te laten aansluiten bij de doelgroepen voorkom je vervelende situaties voor u en uw klanten.

Als u zich richt op meerdere landen/regio’s en talen is het wenselijk en noodzakelijk afzonderlijke content aan te bieden voor die (taal)gebieden. Dit kan betekenen dat er aparte websites of subdomeinen van de hoofdsite opgezet moeten te worden. Zo zorgt u dat bezoekers makkelijk de meest relevante content krijgen.

Internationale zoekmachine optimalisatie

“Best Practices” van internationale zoekmachine optimalisatie specialist

Om bezoekers en zoekmachines te laten weten in welke landen uw zaken doet en in welke talen, zijn er een paar tips:

  • Maak content gebiedsspecifiek;
  • Zorg ervoor dat u uw bezoekers voorziet van informatie die past bij hun taal/tijdszone. Combineer dit met de juiste contactinformatie, als adres en telefoonnummers.
  • Denk na over cultuurverschillen en verwerk dat in het ontwerp en de gebruikte kleuren. Verschillende volken denken verschillend over kleuren, vlakverdeling en humor;
  • Concreet: zorg ervoor dat alles van uw website, van menu tot inhoud, beschikbaar is in de taal van uw doelgroep(en);
  • Gebruik geen vertaalprogramma’s zonder zelf de teksten na te kijken. En stuur een gebruiker niet automatisch door naar een andere versie van de site o.b.v. de locatie van de bezoeker;
  • Laat zoekmachines weten welke talen er beschikbaar zijn op uw website door gebruik te maken van de daarvoor beschikbare tags;
  • Maak geen gebruik van cookies of scripts die de taalversies tonen in dezelfde URL. Zoekmachines kunnen dat niet lezen en de menselijke bezoekers kunnen er ook overheen kijken;
  • Er zijn vele manieren om meertaligheid van een website te installeren en te configureren. U kunt met subdomeinen, met subdirectories of verschillende domeinen werken. Wat u ook kiest, Google adviseert om eenduidig en consequent te zijn in de opbouw van uw website(s). Zo is content eenvoudig te vinden en te indexeren. Voorbeeld:
    • Subdomein -> nl.website.com/…
    • Subdirectory -> website.com/nl/…
    • Domein: -> website-nederland.nl/…

Andere internationale zoekmachine optimalisatie mogelijkheden

Andere manieren om zoekmachines te laten weten dat uw website zich richt op een specifieke lokale doelgroep:

  • De website hosten op een server op locatie;
  • Links opnemen naar lokale content;
  • Links genereren vanuit lokale websites;
  • De site aanmelden bij lokale zoekmachines.

Onze SEO consultants hebben ruime ervaring met multinationale sites en internationale zoekmachine optimalisatie. Schroom daarom niet om contact op te nemen.

Mogelijk ook interessant voor u: