Online kleding verkopen: welk koopgedrag hebben consumenten?

online kleding verkopen nederlanders online shoppen webshop conversie

20/06/2017

Bij online kleding verkopen is inzicht in het gedrag van klanten voor elke retailer van belang. Daarom heeft het GFK gekeken naar het koopgedrag van kleding (bovenmode artikelen) gedurende een aantal jaren (van 2008 t/m 2016).

Van alle gekochte artikelen is 48% in de aanbieding gekocht. Dat is bijna de helft van alle aankopen! Dit algehele aandeel is in de laatste jaren wat afgenomen.

Dit betekent echter niet dat een aanbieding per definitie minder goed presteert dan vroeger. Het verschilt per type winkel nogal hoeveel er in de aanbieding wordt gekocht door de consument. Bij warenhuizen is het aandeel in promotie gekochte artikelen het hoogst met 60% en in filiaalbedrijven het laagst met 40%. Opvallend is dat online kledingwinkels redelijk hoog scoren, met 53%.

Meer dan de helft van online kleding verkopen komen uit promoties

Bij online kledingwinkels (de winkels die echt alleen online verkopen) is 53% van de aankopen gedaan in een promotie. Nemen we de aankopen in de webwinkels van fysieke winkels mee, dan is het aandeel aankopen in een promotie nog iets groter. 57% van alle online aankopen is in een promotie gekocht. Vooral vrouwen kopen kleding in de aanbieding en klanten  die ouder zijn dan 40 jaar kopen meer in de aanbieding dan jongere klanten.

Ken uw doelgroep en meet uw resultaten

De beste manier om erachter te komen of uw aanbiedingen succesvol zullen zijn is door te onderzoeken wie uw doelgroep is. Uit de cijfers is gebleken dat vooral vrouwen boven de 40 gevoelig zijn voor aanbiedingen. Dat wil niet zeggen dat een aanbieding of promotie niet succesvol kan zijn wanneer uw doelgroep uit mannen bestaat. Eerder dat u goed moet weten wat voor een aanbieding u inzet. Dit kunt u doen door uw verkopen (zowel off- als online) goed bij te houden. In een webwinkel is het mogelijk om inzicht te krijgen in het gedrag van uw bezoekers en op basis hiervan uw aanbiedingen te bepalen. Daarna is het zaak om de resultaten van deze aanbieding goed bij te houden, zodat u weet wat het effect is. Zo kunt u leren wat wel en wat niet werkt.

Hulp nodig bij online kleding verkopen?

Weet u niet precies hoe u uw doelgroep bereikt of hoe u uw resultaten moet meten? RTM Business kan u hierbij helpen. Met onze kennis op het gebied van online weten wij welke tools kunnen helpen en op welke resultaten wij moeten letten. Zo helpen wij u meer uit uw website en aanbiedingen te halen. Voor meer informatie kunt u altijd contact met ons opnemen.

Mogelijk ook interessant voor u: