Uw website beter af met een SEO specialist?

Website marketing specialist

23/02/2015

Zoekmachine optimalisatie is geen kwestie van kunstjes. Het zal anno nu bestaan uit het genereren van kwalitatieve en relevante content.

 

Heb ik een SEO-expert nodig?

In de snel veranderende online wereld is het belangrijk om altijd up-to-date te zijn. Op het moment dat u uw website niet verder optimaliseert, loopt u het risico dat de zichtbaarheid van uw website in zoekmachines minder wordt. Natuurlijk kunt u zelf uw website dagelijks monitoren en optimaliseren. Alleen kost dit vaak veel tijd of heeft u er zelf niet genoeg verstand van.

Om het proces te vereenvoudigen kunt u een SEO-expert aanstellen. Hiermee kunt u vaak veel tijd besparen zodat u andere acties kunt ondernemen voor uw bedrijf. Daarnaast kan een SEO-expert de website optimaliseren en zo de zichtbaarheid vergroten.

Een bedrijf met SEO specialisten die een SEO expert aanraadt ligt natuurlijk wel voor de hand. Bekijk daarom ook eens deze gids van Google zelf, of kijk hun onderstaande filmpje:

 

 

Wat is een SEO-expert?

Een SEO-expert is iemand die gespecialiseerd is in het verbeteren van de zichtbaarheid van websites in zoekmachines. Een SEO-expert kan maximaal de zelfde kwaliteit leveren als die van uw website of business, dit betekent dat een SEO-expert er is om u te helpen met het beste van uw bedrijf te laten zien. Dit zorgt ervoor dat uw potentiële klanten uw website in de zoekresultaten zien, op de plek waar ze deze verwachten. Daarnaast helpt een SEO-expert met het verbeteren van de zoekervaring van de gebruiker, en het hele traject wat deze doorloopt tot het moment van aankoop. Ook wordt de gebruiksvriendelijkheid van de website geoptimaliseerd op zowel desktop en mobiel.

Let wel op dat een SEO-expert veranderingen aan de website maakt waarvan de resultaten pas op de langere termijn positief zullen veranderen. Het is niet zo dat er na 1 verandering meteen resultaat is, dat is simpelweg niet mogelijk. In de meeste gevallen heeft een SEO-expert 4 maanden tot een jaar nodig om de veranderingen te implementeren en de veranderende resultaten te zien.

 

RTM Business heeft een team van verschillende specialisten voor u klaar staan. Zo kunnen onze programmeurs u ook helpen met technische SEO en website wijzigingen. 

N  SEO specialisten

N  SEA specialisten

N  Full stack programmeurs

N  Social media experts

N  Email marketing specialisten

Gratis zoekwoord suggesties

4 + 6 =

Hoe kies ik de juiste SEO-expert?

Het kiezen van een SEO-expert is minder eenvoudig dan het lijkt. Er zijn veel slechte bedrijven waarbij u veel moet betalen, maar waar geen positief resultaat wordt geboekt. Om dit te voorkomen is het goed om te weten hoe u de juiste SEO-expert kiest.

Ten eerste is het belangrijk om een goed onderzoek te doen naar de mogelijkheden. Lees reviews en vraag een kennismakingsgesprek aan om er achter te komen wat de werkzaamheden inhouden en wat dit voor uw bedrijf kan betekenen. Daarnaast kunt u vragen of ze de aanbevelingen die ze voor uw bedrijf maken kunnen onderbouwen met beweringen gemaakt door Google. Zorg dat in deze beweringen de beschrijving van het probleem dat verbeterd moet worden om hoger te ranken is terug te vinden, evenals de manier waarop dit gedaan moet worden. Hiermee kunt u voorkomen dat u een slechte SEO-expert inhuurt die bijvoorbeeld nutteloze veranderingen zou uitvoeren.

Tips bij het kiezen van een SEO-expert

Let bij het kennismakingsgesprek met de SEO-expert op de volgende punten:

  • Is er genoeg interesse in uw bedrijf vanuit de SEO-expert?
  • Hoe kan uw bedrijf geholpen kan worden?
  • Worden er vragen gesteld waarom uw bedrijf/service uniek is?
  • Worden er vragen gesteld over uw doelgroep?
  • Worden er vragen gesteld over hoe u geld verdient?
  • Worden er vragen gesteld over welke kanalen u gebruikt?
  • Worden er vragen gesteld over uw concurrenten?

Controleer de referenties van het bedrijf/SEO-expert, het is belangrijk om van oude klanten te zien hoe het in zijn werk gaat en of dit ook goed ging. Valt er goed samen te werken met de SEO-expert?

Vraag een technische en search audit aan. Geef rechten zodat de SEO-expert kan bekijken hoe het er nu voor staat en zodat deze een lijst kan maken met prioriteiten van wat er veranderd moet worden. Een audit bevat meestal een bepaalde structuur:

  1. Het probleem
  2. De aanbevolen verbeteringen
  3. Een schatting van de investering die gedaan moet worden, tijd, geld, etc.
  4. Een schatting van de impact op uw bedrijf, bijvoorbeeld een verbetering van de positie in de zoekresultaten of een verandering in de back-end van uw site waardoor deze gebruiksvriendelijker wordt ervaren
  5. Een plan waarin staat hoe er vervolgens wordt gewerkt of welke experimenten zullen worden gedaan mocht het gewenste resultaat niet zijn bereikt

De technische audit bevat ook meestal een aantal onderwerpen:

  1. Interne links
  2. Hoe makkelijk de website te crawlen is
  3. URL-parameters
  4. Verbinding met de server
  5. Response codes

De search audit moet worden opgedeeld in categorieën:

  1. Branded, dit zijn zoekopdrachten die uw merk(naam) bevatten
  2. Unbranded, dit zijn zoekopdrachten met termen die op uw website staan

 

In het algemeen is het zo dat de activiteiten die u doet die goed zijn voor SEO, automatisch ook goed zijn voor uw online klanten. Voorbeelden zijn het hebben van een mobiel-vriendelijke website, goede navigatie en het opbouwen van uw merk.

SEO Bureau of freelancer?

Naast al het bovengenoemde kunt u ook nog kiezen tussen het inhuren van een bedrijf of een freelancer. Een groot voordeel wat een bedrijf geeft is dat het zekerheid biedt. Mocht 1 van de SEO-experts onverhoopt ziek worden of op vakantie gaan dan zal er in het bedrijf altijd nog een SEO-expert beschikbaar zijn die de werkzaamheden kan overnemen.  Een ander voordeel is dat een bedrijf veel meer kennis heeft dan een freelancer. Niet alleen op het gebied van SEO, maar bijvoorbeeld technische aspecten, website design, social media en online adverteren behoren tot de kennis van een online marketing bedrijf.

De wereld van SEO veranderd constant en heeft daarom ook veel aandacht nodig. Het bijhouden en analyseren kost vaak veel tijd. De verschillende pagina’s van uw website moeten bijgehouden worden. Dit betekent dat de site regelmatig geüpdatet moet worden, dat de snelheid getest moet worden, er constant nieuwe content moet worden toegevoegd en de zoekwoorden up-to-date moeten zijn. Daarnaast moeten de verschillende tools verbonden met uw site geanalyseerd worden. De data van Google Analytics, Search Console en eventuele andere tools moeten bij voorkeur wekelijks bekeken worden om zo de website te kunnen optimaliseren.

Met al deze taken zijn de belangrijkste redenen om te kiezen voor een SEO bureau dat het werk continue doorloopt en dat kennis op veel verschillende gebieden aanwezig is en samenwerkt. De marketing experts op verschillende gebieden kunnen in een keer alle nodige aanpassingen doen. Het onmogelijk om op ál deze gebieden expert te zijn. Daarnaast zijn we natuurlijk Google Partner en helpen we graag mee op andere gebieden zoals SEA en Social Media.

Mocht u vragen hebben over het implementeren van SEO in uw website, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Bekijk ook eens onze downloads met onder andere een SEO checklist.

De groei van zoekmachine optimalisatie

We komen het dagelijks tegen in gesprekken met (mogelijke) klanten. “Mijn webdesigner doet de SEO voor mij” als antwoord op de vraag hoe de vindbaarheid van de website geregeld is. Tot voorheen was het een kunstje wat ieder bedrijf erbij kon doen. Het doen van een paar trucs was al voldoende om betere resultaten te halen in Google.

In haar streven naar betere kwaliteit heeft Google niet stil gezeten. Ze hebben steeds meer grip op de manieren waarop zij kunnen bepalen waar een website over gaat en vooral wat de kwaliteitskenmerken daarvan zijn. Na algoritme updates van Google is de wereld van zoekmachine specialisten sterk veranderd.

Penalty’s bij “foute” SEO werkzaamheden

Technische aspecten die van invloed zijn, worden steeds talrijker. Het verkrijgen van de juiste kwaliteitssignalen wordt steeds meer een externe factor die niet altijd te beïnvloeden is. En als dat gedaan wordt op een manier die Google niet “bevalt” riskeer je het krijgen van een penalty. Dat laatste is dus ook een zeer belangrijk nieuwe dimensie aan SEO; niet alleen werken aan betere resultaten, maar ook straffen voorkomen zijn een essentieel onderdeel geworden.

Groeiend specialisme

Al het bovenstaande geeft aan dat het vak van zoekmachine optimalisatie een specialisme is geworden. Het kan er niet even “bij gedaan” worden. Het goed uitvoeren van de juiste stappen en het net even beter zijn/worden dan uw concurrenten is een kwestie van kennis. Vergeet ook niet de tijd die ermee gemoeid gaat!

SEO is een middel om uw doelen te bereiken

Neem daarbij het feit dat vindbaarheid geen doel op zich is. Het gaat over het hele proces van vraag naar euro’s. Dan pas kan worden bepaald of uw website succesvol is. Een professionele SEO expert kijkt verder dan de top 10 van Google en zorgt dat zoekers doorklikken naar uw website en daar dan ook daadwerkelijk doen wat u wilt dat ze doen: Klant worden!

Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw bedrijf?

Word gemotiveerd en geïnspireerd tijdens een gesprek. Succes op het web is binnen handbereik. Bel of mail voor een afspraak met een website marketing specialist.

Bent u benieuwd naar wat RTM Business specifiek voor uw bedrijf kan betekenen? Vraag dan een vrijblijvende eerste afspraak aan, om zo gezamenlijk tot een plan te komen.

Marieke Luider Online Marketing, RTM Business

Mogelijk ook interessant voor u: