Lang leven de sociale media! Nee dit is tegenwoordig niet meer het geval. Want Facebook wordt langzaam overgenomen door de oudere generatie en steeds meer mensen laten twitter links liggen. Wat is dan de volgende stap? Uit onderzoek van Marketingfacts blijkt dat Pinterest maandelijks meer dan 150 miljoen actieve gebruikers heeft waarvan er 2 miljoen in Nederland actief zijn. Deze gebruikers voeren maandelijks 2 miljard zoekopdrachten uit en besteden 98 minuten van hun tijd per maand aan Pinterest. Pinterest heeft wereldwijd meer dan 1 miljoen bedrijfspagina’s online staan. Kortom, Pinterest voor bedrijven is het overwegen waard om mee te beginnen. Maar wat is Pinterest en is het ook geschikt voor uw bedrijf?

Wat is Pinterest?

Pinterest is dan wel niet net zo algemeen als Facebook en Twitter maar Pinterest is het ultieme platform om te communiceren met uw klanten aan de hand van beelden en het wordt dan ook voor bepaalde segmenten volop ingezet! Foto’s en filmpjes zijn de hoofdcommunicatiemiddelen op dit sociale media platform. In het kort is Pinterest een prikbord op internet om verschillende content op te pinnen. Mensen en bedrijven zetten er iets op wat voor hen belangrijk en inspirerend is. Vervolgens gaan mensen andere mensen en bedrijven volgen om inspirerende beelden (Pins) van elkaar te zien!

Hoe werkt Pinterest?

Als er eenmaal een Pinterest account is aangemaakt dan kan u aan de slag met het vullen van uw pagina. Dit doe je met Pins. Pins zijn hetzelfde als een post op Facebook of een tweet op Twitter. Dus Pins worden gezien als berichten die je plaatst op een sociale mediapagina. U kunt deze Pins zelf maken maar ook Pins van andere Pinterest-gebruikers toevoegen aan uw Pinterestboard. Uw Pinterestboard is dus de plaats waar al uw Pins worden vertoond.

U kunt net zoals op andere sociale media platforms berichten van andere gebruikers leuk vinden. Dit kan u doen door op het hartje te klikken bij de Pin die u leuk vindt. Uw volgers zien dan dat u deze Pin leuk vindt.

Daarnaast kunt u dezelfde tekens gebruiken als op Twitter. Gebruik een # om een onderwerp toe te voegen aan uw Pin en een @ als u wilt refereren naar een persoon.

Als laatste kunt u ook nog uw Pins onderverdelen in groepen. U maakt dan verschillende ‘Boards’ aan. Een Board bestaat uit de Pins die u daaraan toevoegt. Boards zijn vooral interessant als u verschillende doelgroepen wilt aanspreken of als u een breed aanbod heeft aan producten of diensten.

Tips voor bedrijven

Het is niet voor elk bedrijf handig om een zakelijk Pinterest-account te openen. Want alleen aanwezig zijn op Pinterest is geen doel op zich. We kijken altijd of Pinterest past bij een bedrijf; hoe profileert het bedrijf zich momenteel? Op welke platformen zitten de doelgroepen? Verkoopt u bijvoorbeeld kleding en wilt u de aandacht trekken van (potentiële) kopers? Wanneer uw doelgroep aanwezig is op Pinterest, kan dit een kans zijn. Op uw pagina kunt u gemakkelijk beeldmateriaal plaatsen van de kleding die verkocht wordt, met een link om direct over te gaan tot aankopen.

Overtuigd dat uw bedrijf op Pinterest actief moet zijn? Maak dan nu zelf een Pinterest account aan voor uw bedrijf en volg onderstaande tips om Pinterest goed in gebruik te nemen.

Wat is pinterest en hoe werkt het

Pinterest wordt momenteel niet door veel bedrijven gebruikt. Dit betekent dat hier kansen liggen, want Pinterest is wel een platform waar uw (potentiële) klanten op aanwezig kunnen zijn. Maar stelt u zich eens voor dat u ervoor kiest om met uw bedrijf op Pinterest actief te zijn, hoe kan u dan Pinterest in gaan zetten om onder de aandacht te komen bij uw (potentiële) klanten? Dat kan op verschillende manieren. Hieronder volgen een aantal tips:

  1. Maak een bedrijfsaccount aan op Pinterest en verifieer uw account. Geverifieerde websites worden namelijk op uw profiel en in de zoekresultaten van Pinterest weergegeven.
  2. Zorg ervoor dat de afbeeldingen op uw bedrijfswebsite goede ALT-teksten bevatten. De ALT-teksten komen namelijk als begeleidende tekst bij een pin te staan. De meeste pinners nemen deze moeite niet.
  3. Zorg er ook voor dat u de Pins die u plaatst voorziet van een goede omschrijving met keywords en een eventuele call-to-action.
  4. Maak minstens 20 borden aan! En zorg ervoor dat uw borden gemakkelijk te begrijpen zijn in stijl en content. Kijk of uw borden aan de volgende punten voldoen:
      • Kies voor een actualiteit, thema of kleur voor al uw borden.
      • Zorg dat er borden zijn met inspirerende content van uw bedrijf. Zo geeft u, uw bedrijf namelijk een identiteit. Dit kan van alles zijn. Van vakantiebestemmingen tot en met quotes of belangrijke waarden.
      • Zorg ervoor dat de eerste vier afbeeldingen van uw bord het meest aansprekend zijn. Als iemand aan het overwegen is om u te gaan volgen dan zal diegene niet veel verder kijken dan het overzicht van uw borden waarbij alleen de eerste vier Pins worden getoond van elk bord.
      • Zorg ervoor dat u niet alleen maar pint van uw eigen website. Zoek naar een juiste verhouding tussen eigen Pins en ‘Repins’. Pin voor elke Pin van uw eigen website ook nog negen Pins van een ander op uw bord.
  1. Zorg ervoor dat uw Pins aantrekkelijk genoeg zijn om te delen met uw volgers. Als dit zo is dan moet u ervoor zorgen dat er consistent gepind gaat worden om zo actief mogelijk te blijven voor uw volgers. U kunt vervolgens inspelen op welke berichten u vaker gaat pinnen aan de hand van de statistieken die Pinterest u aanbiedt per bericht.

Ben je niet helemaal zeker of uw bedrijf op Pinterest actief zou moeten zijn? Vraag meer informatie aan onze experts!

Bronnen:
De kracht van content
Kansa
Marketingfacts