Wat is het verschil tussen m-commerce en e-commerce?

Ondanks het feit dat m-commerce en e-commerce vergelijkbare doelen hebben, kopen en verkopen met behulp van internet, zijn er veel opvallende verschillen. Laten we ze eens bekijken:

Mobiliteit

E-commerce staat voor elektronische handel, waarbij het winkelen via internet gebeurt. Gebruikelijk worden e-commerce-activiteiten uitgevoerd met behulp van desktopcomputers en laptops, dus gebruikers moeten op zoek naar een plek om hun transacties uit te voeren.

M-commerce impliceert het gebruik van mobiele apparaten, zodat mensen hun zakelijke transacties overal mee naar toe kunnen doen zolang ze op hun smartphones toegang hebben tot internet en transacties kunnen uitvoeren met slechts een paar tikken op het scherm.

Bereikbaarheid

Vanwege de draagbaarheid van mobiele apparaten zal het bereik van m-commerce veel groter zijn dan e-commerce. Winkeliers kunnen bijna overal gebruikers bereiken, wat een gelegenheid biedt om meer uit m-commerce te halen vanwege het bredere publiek.

Gemakstransacties

Met m-commerce kunnen mensenhun zakelijke transacties overal doen, zolang ze op hun smartphones toegang hebben tot het internet, wat een transactie met snel mogelijk maakt. In tegenstelling tot m-commerce moet bij e-commerce transacties op de computer worden uitgevoerd. Gebruikers moeten op zoek naar een plek om hun transacties te doen, omdat het oncomfortabel zou zijn om een ​​laptop overal of onderweg te gebruiken.

Locatie volgen

De locatietracering van e-commerce is beperkt vanwege de niet-overdraagbaarheid van apparaten. M-commerce-apps kunnen gebruikerslocaties echter opsporen en identificeren met behulp van GPS-technologie, Wi-Fi, enzovoort. Als gevolg hiervan kunnen m-commerce apps locatiespecifieke inhoud en gepersonaliseerde aanbevelingen bieden. Meldingen kunnen lokale bedrijven bijvoorbeeld gepersonaliseerde kortingen bieden die zijn gericht op bepaalde klanten op een bepaalde locatie.

Veiligheid

In het geval van e-commerce zijn creditcards één van de meest gebruikelijke betaalmethode. Consumenten zijn echter nog steeds enigszins bang om hun creditcardnummers via internet te verzenden. De beveiligingsmogelijkheden van m-commerce zijn wat uitgebreider. Naast reguliere beveiligingsmaatregelen zoals two-factor authenticatie en multi-level authenticatie, aanwezig in e-commerce, kan m-commerce ook biometrische authenticatie bieden (via retina-scans, gezichts-ID of vingerafdrukken).

Is mijn website geschikt voor mobiel?

Zoals u kan lezen is m-commerce steeds meer terrein aan het winnen van e-commerce. Als u meer aandacht wilt besteden aan de mobiele site van uw website, zijn de volgende zaken erg belangrijk om uw website mobiel vriendelijk maken.

1.   Vereenvoudig uw m-commerce website

Het gemiddelde laptopscherm ligt tussen de 12-15 inches. De gemiddelde desktopmonitor is 22 inch. Er is hier is volop ruimte voor mega afbeelding, een slogan, een aanmeldingsaanbieding bovenaan en een navigatiebalk, toch?

Helaas, waarschijnlijk niet. Hoewel een navigatiebalk slechts 10% van het totale plaatje op een laptop of browser in beslag kan nemen, hebben de nieuwe iPhone X en Samsung Galaxy S8 beide 5,8-inch schermen. Daarom hebben ze op hun mobiele site veel elementen gereduceerd, zoals de lengte van de slogan, het aantal afbeeldingen en het glijdende aanbod.

2.   Snelheid

Er zijn twee zeer belangrijke redenen om uw mobiele site zo snel mogelijk te laden. 53% van de bezoeken vabnmobiele sites worden verlaten als het langer dan drie seconden duurt om de site te laden, volgens Think with Google.

U wilt al die bezoekers niet missen! De andere grote reden om uw mobiele website sneller te laten laden is Google zelf: de zoekmachine straft sites die te langzaam laden op telefoons door hun zoekrang te verlagen. Aangezien Google nog steeds een bron van zoveel verkeer voor alle sites is, kunt u zich geen al te grote misstap veroorloven voor uw ranking.

Wat kan uw mobiele site sneller laden?

Een van de beste dingen om te doen om ervoor te zorgen dat uw mobiele site snel wordt geladen, is door uw afbeeldingen te controleren. Als u dezelfde bestanden op uw mobiele site gebruikt als op een desktop, moet u sterk overwegen om de grootte van de mobiele te wijzigen, waardoor ze kleiner en minder high-definition worden. Immers, klanten hoeven geen volledige afbeelding van 1200 pixels op hun telefoonscherm te zien, iets dat minder dan de helft van de grootte aankan.

3.   Laat weten dat het veilig is

Een van de grootste redenen om de veiligheid van uw site aan mobiele gebruikers te optimaliseren, is dat mobiele apparaten als ‘minder veilig’ worden beschouwd dan desktops. Volgens een enquête van 2018 onder honderden Amerikaanse consumenten, voelt 44% van de smartphonegebruikers zich comfortabeler op hun computers aankopen te doen dan op hun mobiele apparaten. Hoewel het geen meerderheid is, zijn er nog steeds veel mensen die gerustgesteld moeten worden.

Wat u kunt doen

U kunt uw beveiliging op verschillende manieren op de markt brengen door uw terugkeerbeleid en eventuele verzekeringsdekkingen prominent weer te geven, badges van certificeringsservices weer te geven en een SSL-certificaat op al uw pagina’s te plaatsen, niet alleen die waar klanten informatie verzenden.

4.   Het transformeren van oude manier van marketing

De oude manier van online marketing is bijna volledig gebaseerd op e-mails – en e-mails zijn nog steeds ongelooflijk krachtige en effectief.

Maar een e-mail die naar een mobiel apparaat wordt verzonden, kan onhandig zijn: ze moeten hun mail-app openen, op een koppeling klikken die een browser-app opent, hopen dat ze hun inloggegevens onthouden, misschien een wachtwoordreset uitvoeren, enz.

Bedrijven vertrouwen steeds meer op tools om op een natuurlijkere manier met hun klanten te communiceren in een mobiele omgeving, zoals via sms of Facebook Messenger. Met tekstgereedschappen kunt u bijvoorbeeld klanten op de hoogte houden van de status van hun bestelling en kunt u via de app fans van uw merk aanbiedingen op Facebook aanbieden.

Website mobiel vriendelijk maken

Het optimaliseren van uw bedrijf voor mobiel is lang niet zo ingewikkeld als het klinkt. Het enige wat u nodig heeft, is een paar duwtjes in bepaalde belangrijke richting om het uw klanten gemakkelijker te maken, waardoor ze meer kans hebben om een ​​goede ervaring te hebben en van uw site te kopen. RTM helpt u graag in de goede richting en kan grote, maar ook kleine aanpassingen maken op het gebied van m-commerce. RTM Business kan uw website mobiel vriendelijk maken!

Neem snel en vrijblijvend contact met ons op!

Bronnen:

Forbes

Business 2 Community