Google verrast gehele SEO-wereld met de Google Medic Update

De gehele SEO-wereld werd de eerste week van augustus opgeschud door Google. Google voerde namelijk een nieuwe 'broad core algorithm update' uit op de eerste dag van augustus 2018. Momenteel wordt er al gesproken over een Google Medic Update aangezien het voor het eerst is dat Google zich zo sterk richt op één specifieke niche. De Google-update heeft deze naam gekregen omdat de meeste bedrijven die zijn getroffen actief zijn op medisch vlak. Wat zijn de gevolgen voor deze medische bedrijven? En misschien nog wel belangrijker, hoe kun je hier het beste op inspelen?

 

De algoritmes van Google

Om te beginnen is het belangrijk om te weten wat de algoritmes van Google precies inhouden. Google heeft ongeveer 150 algoritmes waarvan de werking bekend is. Maar in totaal zijn het er nog veel meer, namelijk circa 250 algoritmes. Deze algoritmes gebruikt Google om alle websites die uit de zoekresultaten naar voren komen te filteren op meest belangrijke en waardevolle inhoud. Volgens Google is de website die bovenaan in de zoekresultaten wordt weergegeven dus de website waar de meeste waardevolle informatie op staat met betrekking tot de zoekopdracht.

Deze ranking maakt Google door natuurlijk te kijken naar het belang van een zoekterm op de pagina maar bijvoorbeeld ook naar hoe vaak er naar een pagina gelinkt wordt, vanaf welke pagina’s er gelinkt wordt en met welke tekst dit gebeurd.

Sommige websites gebruiken kunstmatige technieken om de ‘pagerank’ van de eigen pagina’s op Google te verhogen, bijvoorbeeld door het aanmaken van valse webpagina’s. Deze webpagina’s dienen dus alleen maar voor een doorverwijzing naar een hoofdpagina van een website zodat deze website dus hoger op de pagerank komt van Google. Google heeft al een aantal keer het algoritme van de zoekmachine aangepast om zo ervoor te zorgen dat websites die valse pagina’s aanmaken niet meer automatisch hoger op de ranking komen.

Onverwachte update van het algoritme

Begin augustus bleek er uit een aantal SEO-tools dat er grote fluctuaties hadden plaatsgevonden in de zoekresultaten van Google, zo meldde ook SEMrush op 1 augustus 2018. SEMrush gaf daarbij aan dat er een grote kans was dat Google met een grootschalige update bezig was met betrekking tot het algoritme van Google. Op de derde dag in augustus kwam er eindelijk meer duidelijkheid; Google had inderdaad een grote update uitgerold waarbij er dus ook grote veranderingen hadden plaatsgevonden in de Google ranking.

Iedere website eigenaar was benieuwd of de positie van hun eigen website omhoog of omlaag was gegaan. Uiteindelijk kan geen één bedrijf echt iets doen tegen een negatieve beïnvloeding in de Google ranking omdat Google bij algemene updates nooit laat weten wat er precies veranderd is aan het algoritme.

Google-update treft gezondheidssector

Your Money or Your Life

Wij van RTM Business merkten na 3 augustus dat bij onze klanten in de gezondheidssector een lichte daling in het aantal bezoekers op de website ontstond. De sector voor deze gezondheidsbedrijven heet ‘Your Money or Your Life’ en dit is dan ook meteen de naam die je aan de Google Update kan geven. Toen wij namelijk de opvolgende dagen verder onderzoek deden zagen we duidelijk dat het hoogste percentage van de websites die getroffen zijn in de gezondheidssector ligt. We merken dan ook dat ons advies naar klanten nog steeds geldt : zie SEO als een doorlopend proces waar je dagelijks tijd in moet stoppen om bovenaan de zoekresultaten te blijven.

Ook een aantal andere bekende experts spraken zich uit over de Google Update naar aanleiding van een onderzoek. Barry Schwartz is bijvoorbeeld een van de bekendste experts op het gebied van SEO. Hij wilde als geen ander erachter komen hoe de vork in de steel zat. Daarom is Schwartz een onderzoek gestart naar de Google-update. Schwartz heeft meer dan 300 websites geanalyseerd die enigszins beïnvloed zijn door de algoritme-update van de grootste zoekmachine ter wereld. Op 8 augustus 2018 is de update voltooid volgens Google en op dat moment konden ook de resultaten worden bekeken. Vanaf dit moment werd er duidelijk dat de Google-update vooral de bedrijven heeft getroffen die actief zijn op medisch vlak. Hetzij in de voedingsbranche hetzij in de branche van medische apparatuur. Door dit gegeven feit heeft ook Schwartz de update van het Google-algoritme een andere naam gegeven, namelijk de Google Medic Update.

Ondervindingen onderzoek naar Google-update

Ook SEO-specialist Marie Haynes deed vroegtijdig een poging om erachter te komen wat de veranderingen in het Google algoritme precies inhielden en wat de effecten waren in de zoekresultaten. Marie Haynes kwam tot de volgende conclusies:

  • De kleinere lokale bedrijven hebben voordeel gehad aan de Google-update aangezien vooral de grote bedrijven met meerdere vestigingen zijn getroffen aan de verloren posities te zien.
  • Vooral veel websites die zich bezighouden met Diëten, voeding en medische apparatuur werden sterk beïnvloed.
  • De update richtte zich vooral op YMYL (Your Money or Your Life).

Hoe kunnen we inspelen op de Google-update?

Google gaf naderhand aan dat het ging om een algemene update van het algoritme die dus vaker per jaar plaatsvindt. Het enige opvallende is dan de specifiek getroffen websites in de gezondheidsniche. Als we kijken naar eerdere uitspraken van Google zouden we moeten blijven focussen op het creëren van waardevolle- en goede content. Opvallend hierbij is dat uit de analyse van Schwartz blijkt dat de websites die posities verloren zijn, geen écht slechte websites waren. Hierdoor kan je je dus weer afvragen of goede content wel voldoende is om de positie op de pagerank te verbeteren of om juist een hoge positie te behouden.

Het antwoord daarop is hoogstwaarschijnlijk nee omdat ook je linkprofiel en de techniek van je website in orde moeten zijn, ook al geeft Google dit niet toe. De reden dat SEO zo’n complex vakgebied is, is dat wat vandaag helemaal up-to-date is, volgende week alweer achterhaald kan zijn. Het is belangrijk dat je elke dag bezig bent met SEO om altijd vooraan in de rij te kunnen staan en dat is soms lastig. Bij RTM Business hebben we specialisten op het gebied van SEO maar ook op technisch gebied. Wilt u meer weten? Neem dan contact met ons op!

Bron: Dutchcowboys

Bron: Marketingfacts

Bron: Seroundtable

Comments are closed.