Content optimalisatie

Pas uw content aan op uw doelgroep

Gevonden worden op het internet? Zorgen dat bezoekers gaan converteren? Door uw content te optimaliseren zorgt u ervoor dat het beter aansluit bij waar naar de doelgroep op zoek is. RTM Business is gespecialiseerd in content optimalisatie en kan u helpen bij het beter vindbaar en conversiegerichter maken van uw website.

Hoe werkt content optimalisatie?

Content optimalisatie is één van de belangrijkste onderdelen van zoekmachine optimalisatie. Bij het creëren van content zitten echter veel factoren aan verbonden. Deze factoren hebben te maken met het wel of niet gevonden worden in Google en het zorgen voor converterende bezoekers. Dit kan worden gerealiseerd door content optimalisatie of door nieuwe content te schrijven voor op de website. De content die u schrijft moet dan zowel voor de bezoeker als voor Google aantrekkelijk zijn. Er zijn verschillende mogelijkheden om de content op je website te optimaliseren. Er kan gebruikt worden gemaakt van content marketing of content optimalisatie door middel van data.

Stappenplan voor content marketing

Om er voor te zorgen dat de content optimalisatie op de juiste wijze wordt uitgevoerd, is het een goed idee om het stappenplan van RTM Business te volgen. Dit stappenplan geeft u een overzicht over hoe uw content moet worden opgebouwd, wat voor content er moet komen om onderscheidend te zijn en wanneer deze content gepubliceerd moet worden.

Stap 1 is het bepalen van het doel van de content. Wat wil je bereiken met de website en wat is het uiteindelijke doel? Dit kunnen leads, conversies of bezoekers zijn.

Stap 2 is het bepalen van je doelgroep. Voor wie is de content bedoeld en welke zoekwoorden worden gebruikt door deze doelgroep. Doelgroep bepaling is van groot belang bij content marketing.

Stap 3 is het onderscheiden. Wat voor dienst of product biedt u aan en in welke opzicht(en) is dit anders of beter dan de dienst of het product van uw concurrenten. Laat deze onderscheidingen naar voren komen in uw content om u zo te differentiëren.

Stap 4 is het bepalen van vragen en thema’s. Er moet onderzoek worden gedaan naar welke vragen van de consument op dat moment populair zijn. Daarnaast moet er worden gekeken naar welke thema’s een rol spelen in het zoekgedrag. Voor elk van deze vragen of thema’s kan verschillende content worden gepubliceerd.

Stap 5 is het verspreiden van de content. De content kan via verschillende kanalen worden verspreid, bijvoorbeeld via een blog op de website of via social media. Daarnaast is het belangrijk om te bepalen hoe vaak iets wordt gepubliceerd. Kiest u ervoor om elke dag, wekelijks of zelfs maandelijks iets te posten?

Wanneer u deze stappen gaat volgen, dan schets u een duidelijk beeld van wat voor soort content gepubliceerd moet worden en hoe frequent u deze content gaat publiceren.

Content optimalisatie met data

Er zijn verschillende mogelijkheden voor content optimalisatie door gebruik te maken van data. Zo kan er gebruik worden gemaakt van de resultaten van reeds geplaatste content. Door deze data te analyseren krijgt u meer inzicht in het gedrag van de bezoekers van uw website. Google Analytics is een handige tool om deze data te analyseren. Met Google Analytics kan u zien hoe bezoekers op een pagina terecht zijn gekomen. Bijvoorbeeld welke pagina’s het vaakst worden bezocht of welke pagina’s het meeste bijdragen bij een conversie.

Daarnaast is het ook mogelijk om te bekijken hoe lang de bezoekers op een pagina zijn en welke pagina’s hierna worden bekeken. Uit deze data kunt u afleiden of de informatie relevant en interessant is en of juiste informatie te vinden is op de pagina. Wanneer dit niet het geval is zullen bezoekers maar weinig tijd besteden op de pagina en zullen ze verder gaan naar een andere pagina of de website verlaten. De pagina’s die op het moment niet goed functioneren, kunnen worden geoptimaliseerd. De resultaten van voor de aanpassingen moeten worden vergeleken met de resultaten van na de aanpassingen. Dan kan er worden geanalyseerd welke pagina/functie/content dan beter presteert. Let hier wel op dat u per keer maar 1 onderdeel veranderd om zo te kunnen zien wat wel en wat niet effectief is.

Naast deze methode kunnen websites met veel verkeer gebruik maken van A/B-tests. Deze methode is heel nauwkeurig omdat hier de twee verschillende versies tegelijkertijd live staan. U kan hiermee uw verschillende ideeën testen om te bepalen welke het meest effectief is. Er zijn bij deze vorm van testen geen externe factoren die de resultaten kunnen beïnvloeden. Na het testen kiest u de beste pagina uit van de twee en zet u die uiteindelijk live. Als de originele pagina het beter doet dan laat u deze live staan en kiest u er eventueel voor om nog andere aspecten te testen van deze pagina.

Waarom RTM Business?

Hulp nodig bij content optimalisatie of het analyseren van data? Onze SEO-experts kunnen hier bij helpen!

Marieke Luider SEO specialist, RTM Business