Lokale SEO: Beter gevonden worden op lokale zoekresultaten

20/11/2019

Lokale SEO: Beter gevonden worden op lokale zoekresultaten

Bent u een lokale ondernemer en wilt u beter gevonden worden door uw doelgroep? Dan is een lokale SEO-strategie de oplossing voor uw bedrijf. Door specifieke delen van uw site te optimaliseren wordt u als lokale onderneming beter gevonden in Google en zal u meer klanten krijgen. In deze blog geven we u tips om uw lokale SEO strategie te optimaliseren.

Lokaal gevonden worden, waarom?

Als u op zoek bent naar een lokaal bedrijf dat uw huis kan schilderen, een boek verkoopt die uw vrienden hebben aanbevolen of een kapper die uw haar kan knippen gaat u daar hoogstwaarschijnlijk naar op zoek in Google.

Uw klanten zijn niet anders. Volgens Google zijn 30% van alle zoekopdrachten lokaal gericht. Dat is niet zo gek, want steeds meer mensen hebben overal toegang tot het internet. Of u nu in de bus zit of thuis achter uw computer, als er een aankoopbehoefte ontstaat willen we direct weten waar deze aan te schaffen is. Aangezien de aankoopbereidheid van deze doelgroep erg hoog is kan u als lokale onderneming veel winst behalen door in te spelen op de lokale zoekopdrachten.

Inspelen op lokale zoekopdrachten

Het kan gebeuren dat uw bedrijf niet wordt weergegeven voor relevante zoekopdrachten in uw omgeving. Er zijn twee onderdelen die u kan optimaliseren om uw vindbaarheid voor lokale zoekintenties te stimuleren:

  1. On-page
  2. Lokale profielen

On-page

1) Stel uw NAW-gegevens in.

Lokale resultaten worden gebaseerd op relevantie, afstand en bekendheid van het bedrijf. U dient het zoekmachines en websitebezoekers zo makkelijk mogelijk te maken. Door volledige en gedetailleerde NAW-gegevens (bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer) op uw site te vermelden kan een zoekmachine uw bedrijf beter begrijpen en relevante zoekopdrachten aan uw bedrijf koppelen

Deze NAW-gegevens dienen voor zowel mensen als zoekmachines leesbaar te zijn. Daarom is het raadzaam om deze contactgegevens te labelen met de html mark up standaard van http://schema.org/LocalBusiness. Een voorbeeldcode ziet er als volgt uit:

2) Locatiepagina’s aanmaken

Als u meer dan één fysieke locatie heeft is het raadzaam om meerdere locatiepagina’s aan te maken. Op deze pagina plaatst u de NAW-gegevens, openingstijden, korte beschrijving van de winkel, promoties en andere relevante gegevens. Naast deze gegevens is het nuttig om een Google kaart aan de pagina toe te voegen. Dit verhoogt de vindbaarheid van uw winkel.

Let op: Zorg altijd voor unieke content, ook bij uw locatiepagina’s. Dubbele content heeft een nadelig effect op uw vindbaarheid. 

3) Schrijf lokale content met relevante inhoud

Om lokaal goed gevonden te worden is het belangrijk om regelmatig content te plaatsten die relevant is voor uw doelgroep. Vermeld bijvoorbeeld of er speciale acties zijn op feestdagen of als er afwijkende openingstijden zijn. Deze informatie is relevant voor uw doelgroep en zal een zoekmachine daarom ook eerder tonen.

Voordat u de content gaat schrijven is het handig om onderzoek te doen naar welke zoekwoorden het meeste verkeer heeft.

4) Lokale backlinks

Lokale backlinks kunnen ook een bijdrage leveren aan de vindbaarheid van uw bedrijf. Lokale backlinks laten Google zien dat uw bedrijf relevant is en een bepaalde bekendheid heeft. Backlinks zijn vermeldingen van een website naar een andere website. Als u dit lokaal in wilt zetten kunt u een ABC-strategie opzetten met andere lokale ondernemingen of u laten vermelden in bedrijfsgidsen en directories.

Lokale profielen

Nu de content op uw website geoptimaliseerd is, kan er een officieel bedrijfsprofiel worden aangemaakt bij Google. Als uw doelgroep op Google naar uw bedrijf of vergelijkbare bedrijven zoekt zal u worden weergegeven in de zoekresultaten met de bijbehorende informatie. Zorg voor één duidelijke bedrijfspagina met alle bijbehorende informatie. Mochten er per ongeluk meerdere bedrijfspagina’s zijn aangemaakt, dan kan u deze het beste verwijderen.

Als u een bedrijfspagina heeft is het belangrijk om deze uit te breiden en te onderhouden. Voor de SEO van uw website dient relevante content aangeboden te worden. Zorg daarom dat uw bedrijfsprofiel zo volledig mogelijk is. Vul deze informatie vervolgens aan met afbeeldingen, logo’s, beschrijvingen etc. Dit zal er voor zorgen dat u eerder getoond wordt in de lokale zoekresultaten dan de pagina van uw concurrenten die minimaal ingevuld is. Bovendien geeft het uw potentiële klanten een beter beeld bij uw bedrijf, producten en/of diensten.

Recensies over uw bedrijf helpen ook mee. Google waardeert het als u contact maakt met uw klanten door te reageren op de achtergelaten reviews. Positieve reviews van klanten zorgen voor een betere vindbaarheid van uw bedrijf en vergroten de kans op nieuwe klanten. Reageer ook op negatieve reviews, dit geeft aan welke service een potentiële klant kan verwachten.

Heeft u behoefte aan extra advies? Neem dan gerust contact op. Wij denken graag met u mee!

Mogelijk ook interessant voor u: