Hummingbird, Penguin en Panda; Google updates wat betekent dit?

Google Updates

15/11/2013

In augustus 2017 heeft Google een nieuwe update doorgevoerd genaamd de Hawk update. Wat dit betekent voor u leggen we uit in een nieuw artikel.

Zoekmachine optimalisatie na Hummingbird, Penguin en Panda. Google updates

Al enige tijd gaat het bij zoekmachine optimalisatie om zoekwoord proximtiy en density. Volgens de kenners gaat het bij goede optimalisatie van een pagina o.a. over het schrijven met de juiste hoeveelheid exacte zoekwoorden, inclusief trefwoorden in elke bestandsnaam, elke pagina enzovoort. De standaard SEO manier van denken voor de afgelopen jaren was: Hoe meer zoekwoorden u kunt verwerken in een pagina, hoe beter de ranking van de pagina zou zijn. Dit heeft jarenlang prima gefunctioneerd. Echter, sinds het loslaten van de Panda, Pinguïn en de Kolibrie door Google updates is het schrijven van goede webteksten een heel andere kant opgegaan.

Situatie?

Het is geen toeval dat website-eigenaren en web-schrijvers leerden om trefwoorden zo vaak mogelijk op te nemen in hun tekst. Zoekmachines zijn tekstrobots. Ze kunnen geen afbeeldingen bekijken of luisteren naar podcasts. In feite zijn zoekmachines zeer beperkt. Het enige dat hen kan bekoren is tekst. Tekst waarin ze de woorden, waarmee ze de relevantie van een pagina kunnen bepalen, terugvinden in bestandsnamen, titels, foto -tags en andere pagina elementen.

De Panda werd vrijgelaten

Enkele jaren geleden begon Google met het toepassen van belangrijke veranderingen om te zorgen dat zij hun zoekers een hogere kwaliteit aan content konden bieden. De eerste verandering was de Panda update. Om de kwaliteit van content te bepalen, is Google gestart met het bepalen van elementen als vertrouwen/populariteit, duplicate content, originaliteit en toegevoegde waarde. Artikelen en e-commerce sites met aangeleverde inhoud stegen enorm qua hits, terwijl anderen worstelden om te zorgen dat de inhoud van hun site voldeed aan de nieuwe normen van Google.

De pinguïn bevriest over-optimalisatie

Ongeveer een jaar later kwam Google met de Penguin-update. In deze update werd vooral het opbouwen van links naar de website onder de loep genomen en aan banden gelegd om vooral te zorgen dat alleen kwalitatieve links van en naar websites waarde opleveren. Ook is over-optimalisatie van webpagina’s toegevoegd aan de lijst met dingen die website-eigenaren moeten voorkomen. Dit betekent dat het aantal keren dat een zoekwoorden combinatie wordt gebruikt minder belangrijk is en men nu ook gebruik dient te maken van synoniemen.

De Kolibrie neemt vlucht

Meest recent kondigde Google hun geheel vernieuwde rankingalgoritme aan. Een van de belangrijkste aspecten van Kolibrie is het afhandelen van gesproken zoekopdrachten en gesprekszoekopdrachten. In essentie is ‘Kolibrie’ beter in het herkennen en begrijpen van hoe gesproken zoekopdrachten en met toetsenbord ingevoerde zoekopdrachten hetzelfde kunnen betekenen.

Conclusies

Wanneer we nu het effect van alle drie de updates samenvoegen, kunnen we zien dat Google niet langer geïnteresseerd is in het blindelings koppelen van zoekopdrachten aan websites op basis van matchende zoekwoorden. Ze willen beter begrijpen waar de bezoeker naar op zoek is, zodat ze de best passende, meest relevante index-resultaten kunnen tonen.

Acties

Of u nu net begint met het schrijven van teksten voor uw website of uw bestaande website wil aanpassen; hier zijn een aantal suggesties.

STOP MET

  • Het plaatsen van trefwoorden op alle mogelijke plaatsen;
  • Focussen op zoekwoord dichtheden;
  • Optimaliseren op basis van een of twee trefwoorden.

BEGIN MET

  • Het spaarzaam gebruik maken van exact – matchende zoekwoorden combinaties;
  • Het gebruik maken van losse afzonderlijke zoekwoorden;
  • Het plaatsen van trefwoorden en zoekwoorden waar ze zinvol zijn en niet waar jij denkt dat de zoekmachine ze wil hebben;
  • Het opnemen van synoniemen in de tekst in aanvulling op de door u gekozen trefwoorden.

Met het doorvoeren van een aantal eenvoudige aanpassingen in uw teksten, sluit u al snel aan bij de updates om de kwaliteit van zoekresultaten te verbeteren. Betere teksten en andere content is goed voor uw bezoekers en voor uw rankings in Google.

Heeft u deze tijd niet en wilt u dit graag uitbesteden aan specialisten? Neem vrijblijvend contact met ons op en maak kennis met onze specialisten die u graag verder helpen!

Mogelijk ook interessant voor u: