Google Shopping aanpassingen en de gevolgen hiervan

Google Shopping heeft een paar wijzigingen ondergaan nadat is gebleken dat Google deze dienst oneerlijke voorrang heeft gegeven op concurrerende prijsvergelijkers. Naast een boete van 2,42 miljard euro heeft Google aanpassingen doorgevoerd betreft Google Shopping. Weten wat de aanpassingen zijn en wat hier de gevolgen van zijn voor uw onderneming? Lees dan verder.

Google Shopping aanpassingen

De prijsvergelijker Google Shopping is nu afgesplitst van de zoekmachine. Dat wil zeggen dat Google Shopping zelf moet bieden voor ruimte op Product Listing Advertentieruimte (PLA). Andere prijsvergelijkers kunnen nu ook mee bieden op PLA. Nu hebben ze dus net zo veel kans om hun advertenties te kunnen weergeven.

Waarom prijsvergelijkers geen fan zijn van Google Shopping

Wanneer een consument op een productadvertentie klikt, komt hij/zij direct op de website van de aanbieder terecht. Om op de prijsvergelijkingssite te komen moet een consument echt op de naam van de prijsvergelijker klikken (zoals op de onderstaande foto). Hiermee wordt de toegevoegde waarde van de prijsvergelijker een stuk kleiner.

De prijsvergelijker koopt 'ruimte' in, welke doorverkocht kunnen worden aan winkels. De prijsvergelijkers zijn dus niets anders dan doorgeefluiken.

Google shopping aanpassingen

De invloed van de aanpassingen

Op dit moment is het nog niet met zekerheid te zeggen wat het effect van deze veranderingen aan Google Shopping gaat zijn. Verwacht wordt wel dat de concurrentie in Shopping gaat stijgen, waardoor ook de CPC’s (kosten per klik) zullen stijgen.

Daar tegenover staat wel dat het aanbod uitgebreider wordt en dat de bezoekers van Google Shopping hierdoor meer gaan vertrouwen op de onafhankelijkheid van Google Shopping. Dit kan het gedrag van de consument op een positieve manier beïnvloeden. Het is echter te vroeg om met zekerheid te zeggen of dit ook gaat gebeuren.

Comments are closed.