Google analytics en de Cookiewet

Cookiewet

22/02/2013

Google analytics en de Cookiewet gaan (nog) niet lekker samen.

Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking getreden. In de loop van 2019 zal daar waarschijnlijk ook nog de ePrivacy verordening bijkomen. Met de nieuwe regelgeving krijgen websitebezoekers meer rechten en kunnen zij ook bepalen of ze privacy gevoelige cookies accepteren of weigeren. Zorg er dus voor dat dit op orde is op uw website!

In 2017 zijn we door ervaring en de berichten in de media bij RTM Business wakker geworden rond tegenvallende bezoekersaantallen op de websites van onze klanten. De nieuwe Cookiewet zorgde ervoor dat er in Google Analytics niet of niet goed gemeten kon worden wanneer een bezoeker nee zei tegen het plaatsen van cookies. Maar ook als hij/zij geen antwoord geeft op de cookievraag werd er niets geregistreerd. Dus als de cookievraag uit het oogpunt van vormgeving of gebruiksvriendelijkheid onder aan de pagina of op andere minder opvallende plaatsen getoond wordt en de bezoeker niet reageert, wordt zijn/haar bezoek niet geregistreerd.

Google Analytics en de Cookiewet

Sluit een verwerkingsovereenkomst met Google Analytics af om aan de AVG wet te voldoen. Dit kan u zelf makkelijk regelen in Google Analytics zelf. Ga hiervoor naar uw beheerderspagina (links onderin) en klik vervolgens op ‘accountinstellingen’. Hier ziet u onderaan het kopje ‘aanpassing van de gegevensverwerking’, waar u de overeenkomst kunt accepteren.

Soorten Cookies

Verschillende cookies hebben verschillende regels. Als u anoniem gegevens verzameld heeft u bijvoorbeeld minder rechten nodig bij Analytische cookies. Lees het in ons handige overzicht hieronder:

Functionele cookies

Functionele cookies zijn nodig om de website normaal te laten werken. Zo worden producten opgeslagen in het winkelmandje of kan uw bezoeker automatisch ingelogd blijven. Deze cookies zijn dus strikt noodzakelijk voor een dienst en bovendien niet privacy schendend. Er hoeft dan ook eigenlijk geen toestemming voor worden gevraagd, maar dit raden wij wel aan voor de volledigheid en de vertrouwensband met uw klant.

Analytische cookies

Om inzichten over uw websitebezoekers te analyseren maakt u waarschijnlijk gebruik van Google Analytics. Hiervoor heeft u analytische cookies nodig. Wanneer u de gegevensverwerking in Google Analytics op anoniem heeft ingesteld, heeft u voor deze cookies ook geen toestemming nodig. Werkt u met persoonlijke gegevens en een klant ID? Dan moet er wel toestemming gevraagd worden aan uw bezoeker. Licht u bezoeker in beide gevallen in over het gebruik van deze cookies.

Tracking cookies

Wordt u wel eens achtervolgt door een product of dienst waar u een keer naar heeft gezocht? Dan wordt er gebruik gemaakt van retargeting. Hierbij worden bezoekers gevolgd door een reclame omdat ze interesse hebben getoond. Een veel gebruikte tool hiervoor is Google Adwords, maar ook nieuwsbrieven maken er gebruik van. Vraag voor deze cookies wel toestemming en plaats alleen cookies wanneer de gebruiker heeft ingestemd.

LET OP: vergeet geen rekening te houden met de nieuwe AVG Wet 2018!

Vragen over Google Analytics en de Cookiewet? Natuurlijk helpen we u graag. Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met RTM Business!

Mogelijk ook interessant voor u: