Zoekwoorden Onderzoek

Kom erachter welke zoekwoorden u het beste kunt gebruiken. 

Een zoekwoorden onderzoek vertelt u welke zoektermen u moet gebruiken in uw webteksten en website opbouw.

Uw online vindbaarheid verhogen en meer geïnteresseerde organische bezoekers naar uw website of webshop trekken? Een van de eerste stappen van zoekmachine optimalisatie is het vinden van de juiste zoekwoorden. De juiste zoekwoorden zorgen ervoor dat u gevonden wordt, omdat mensen hier op zoeken in een zoekmachine. De juiste zoekwoorden zijn dan ook relevant voor uw website en kunt u gebruiken in uw webtekst, blog, landingspagina of website structuur. Voordat een bezoeker van uw website u vindt, gaat daar namelijk meestal een zoekopdracht aan vooraf. De zoekopdracht of zoekterm bestaat uit één of meerdere zoekwoorden. Wanneer deze zoekwoorden zijn verwerkt in uw tekst, wordt uw pagina gevonden. Hoe relevanter uw pagina, hoe hoger in Google. Gebruik de zoekwoorden uit uw zoekwoorden onderzoek dus voor content optimalisatie. 

Achterhaal waardevolle zoekwoorden

Bent u bezig met het maken of optimaliseren van uw teksten? Zorg er dan voor dat u weet op welke zoekwoorden u moet focussen. Door te focussen op de juiste zoekwoorden haalt u de beste bezoekers naar uw website. Zoekwoorden onderzoek is daarom van essentieel belang voor uw bedrijf. RTM Business is gespecialiseerd in het bepalen van de meest waardevolle zoekwoorden en kan dit voor u uit handen nemen.

Zoekwoorden bepalen

Voordat u bijvoorbeeld tools gebruikt voor het opzoeken van het volume achter de zoekwoorden, is het van belang een raamwerk te maken met mogelijke zoektermen. Probeer dit te doen in de meest brede zin. Schrijf bijvoorbeeld eerst eens alle categorieën producten op die u verkoopt. Bedenk daarna welke associaties hiermee gemaakt kunnen worden. In deze fase van uw zoekwoorden onderzoek kunt u bijvoorbeeld een brainstorm sessie te houden. Vraag uzelf eens af:

          Wat zijn zoekwoorden die bij mijn product of dienst passen?

          Wat zijn mijn Unique Selling Points (USPs)? Waarom moet men nu specifiek bij u zijn?

          Wie is mijn doelgroep?

          Wat hebben mensen in mijn doelgroep met elkaar gemeen?

          Welke behoeften hebben mensen in mijn doelgroep? Welke pijnpunten?

          Wie zijn mijn concurrenten?   

Probeer echt te denken vanuit een (potentiële) klant. De zoeker doorloopt bijvoorbeeld verschillende fases tijdens zijn of haar zoekproces. Bij uw zoekwoorden onderzoek is het belangrijk om geen tunnelvisie te hebben, kijk zo breed mogelijk naar zoekwoorden waar u zelf niet gelijk aan zou denken.

Oriënterende fase

In de oriënterende fase worden er wat bredere, algemene zoekwoorden gebruikt zoals ‘sportschoenen’ of ‘recepten’. Hierbij zijn zoekers op zoek naar algemene informatie over een onderwerp. In het geval van een webshop, is de kans dat ze daadwerkelijk tot aankoop overgaan hierbij vrij klein. 

/

Vergelijkende fase

Vervolgens zijn er vergelijkende zoekwoorden, waarbij zoekers gerichter op zoek gaan naar wat ze willen weten over een onderwerp. De zoeker weet in deze fase gerichter wat hij wil en gebruikt zoektermen met verschillende zoekwoorden. Een zoekopdracht zou bijvoorbeeld kunnen zijn ‘Nike dames sportschoenen’ en ‘Adidas dames sportschoenen’. Bij een webshop, is de kans dat ze daadwerkelijk tot aankoop overgaan hierbij al wat groter. In het geval van het recepten voorbeeld, zou iemand specifieker kunnen zoeken op een ingrediënt zoals ‘recept met zoete aardappel’. 

Koop fase

Wanneer de zoeker door de vergelijkende fase nog beter weet wat hij wil, zal hij nog preciezere zoekwoorden gebruiken. Een potentiële koper zal bijvoorbeeld zoeken op een specifiek model, laagste prijs of snelste levering. Een zoekopdracht zou bijvoorbeeld naar een model schoen kunnen zijn, zoals ‘Nike air VaporMax gratis bezorging’. Bij het recepten voorbeeld zou iemand nog specifieker kunnen zoeken naar ‘recept zoete aardappel curry’. In het geval van een webshop, is de kans dat ze daadwerkelijk tot aankoop overgaan vrij groot. Alhoewel het zoekvolume van deze langere zoektermen lager ligt dan algemenere zoekwoorden, kunnen ze dus veel waardevoller zijn. Beoordeel daarom zelf goed welke zoekwoorden interessant zijn voor jouw webwinkel. 

Daarnaast kunt u vragen stellen aan potentiële klanten. Probeer hierbij geen woorden in hun mond te leggen, maar eerst meer algemenere vragen te stellen om zo de onderliggende zoekprocessen bloot te leggen. Omdat er van verschillende zoektermen gebruik wordt gemaakt tijdens het zoekproces, raden we aan om zowel short tail als long tail keywords te gebruiken.

Nu vraagt u zich misschien af, waar haal ik de zoekwoord suggesties tijdens mijn zoekwoorden onderzoek vandaan? U kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de volgende vier gratis zoekwoorden tools:

1.      Google search console

Met deze gratis tool van Google ontdekt u een schat aan informatie over de zoekwoorden waarmee uw website nu al gevonden wordt. Koppel eerst uw website aan search console, klik vervolgens op zoekverkeer en klik door naar zoekanalyse. Hier vind u statistieken over hoe vaak een pagina op uw website in de zoekopdrachten verschijnt, voor een bepaald zoekwoord. Daarnaast kunt u de doorklik-ratio zien naar uw website en de gemiddelde ranking positie van het zoekwoord. Dit is zeer interessante informatie om te analyseren tijdens uw zoekwoorden onderzoek. Door middel van Google search console kunt u een lijst maken van zoekwoorden waarop u al gevonden wordt en daarnaast een lijst van zoekwoorden waarop u gevonden zou willen worden. Zie het als een zoekwoorden verlanglijstje.

Tip : als u search console aan Google Analytics koppelt heeft u ook daar toegang tot de gegevens voor een complete analyse.

2.      Google zoekwoordplanner

Deze gratis tool van Google is bedoeld voor Google Ads adverteerders om te onderzoeken welke zoekwoorden ze het beste kunnen gebruiken. De Google zoekwoordplanner geeft suggesties voor zoekwoorden en zoekzinnen op basis van de trefwoorden die je invult. Deze basis van zoekwoorden heb je gemaakt in de brainstormsessie. Daarnaast geeft het een indruk van het te verwachten zoekvolume en hoe groot de concurrentie op het zoekwoord is. Het beste is om te zoeken naar zoekwoorden met een relatief hoog zoekvolume en relatieve lage concurrentie. Bovendien kun je zien wat adverteerders gemiddeld bieden, om te analyseren welke zoekwoorden over het algemeen van belang zijn.

3.      Zoektermen automatisch aanvullen

Bekijk ook eens de automatische aanvullingen van uw zoekbalk. Wanneer u begint met zoeken met een zoekwoord, wordt deze vaak aangevuld met andere zoekwoorden. Dit kan u een suggestie geven waar vaak op gezocht wordt. U hoeft zich niet te beperken tot de Google zoekbalk. Maak ook gebruik van andere zoekmachines zoals Bing, YouTube en Amazon.   

4.      Google Trends

Google trends is een gratis tool waarmee je tot wel vijf zoekwoorden met elkaar kunt vergelijken. De zoekwoorden die je in de vorige stappen hebt gevonden, kun je door middel van Google Trends met elkaar vergelijken over een langere periode. Je kunt hierbij vergelijken per land, maar ook per regio. De data gaat terug tot 2004. Bekijk dus eens of mensen steeds meer of minder op een bepaald zoekwoord zoeken.

Wat zijn mijn kansen om hoog in Google te komen?

Als u door middel van de bovenstaande hulpmiddelen uw zoekwoordlijst compleet heeft gemaakt, kunt u een inschatting maken wat uw kansen zijn op een top 10 resultaat. Dit wordt bepaald door een aantal factoren, waaronder:

          Domein autoriteit. Bepaal eerst die van uzelf en daarna die van anderen in de zoekresultaten voor uw gewenste zoekwoord. De websites met een lagere domein autoriteit zou u moeten kunnen ‘verslaan’.

          Pagina autoriteit. De hoeveelheid en kwaliteit van externe websites die naar uw pagina linken bepalen onder andere de autoriteit van een pagina. Probeer deze dus te verzamelen.

          On-page SEO. Het gebruik van de juiste SEO techniek, zoals zoekwoorden in de URL, de metadata en uw teksten verhogen uw kans op een top 10 plek. Benieuwd naar alle SEO optimalisatie factoren? Download onze SEO checklist!

Zoekwoorden onderzoek laten doen

Wilt u duidelijk hebben welke zoekwoorden u het beste kunt gebruiken? RTM Business zoekt dat haarscherp voor u uit. Doordat RTM Business jarenlange ervaring heeft met het bepalen van zoekwoorden, kunnen wij er samen met u voor zorgen dat uw doelen worden bereikt.

Bent u benieuwd naar wat RTM Business specifiek voor uw bedrijf kan betekenen? Vraag dan een vrijblijvende eerste afspraak aan, om zo gezamenlijk tot een plan te komen.

Marieke Luider SEO specialist, RTM Business