Online aankopen gestegen naar 11,8 miljard onder Nederlanders

Het aantal producten dat online verkocht wordt blijft groeien en ook in 2018 zijn de online aankopen gestegen. In het eerste half jaar van 2018 kochten Nederlanders voor 11,8 miljard aan producten en diensten online. Dit is een stijging van meer dan 11% als je deze periode vergelijkt met die van vorig jaar. Dit blijkt uit onderzoek van GFK in opdracht van de brancheorganisatie webverkopers, thuiswinkel.org.

Online aankopen gestegen; trend?

De onderzoekers verwachten voor het gehele jaar dat een bedrag van 25 miljard word uitgegeven in webwinkels. Dit zijn ongeveer 230 miljoen online aankopen.

In Nederland wordt meer dan 10% in webshops aangeschaft volgens de berekening van GFK. Het meeste geld van de consument (ongeveer 60%) wordt besteed aan kleding, speelgoed en elektronica. De andere 40% wordt uitgegeven aan verzekeringen, vakantiereizen en andere diensten.

Nederlanders bestellen meeste online boodschappen

Nederlanders zijn koploper in het kopen van levensmiddelen via het internet. De meeste boodschappen online werden jarenlang door de Britten gekocht, maar dit jaar neemt Nederland het stokje over. Ook hier zijn het aantal online aankopen gestegen. Het digitale koopgedrag van verschillende Europeanen is onderzocht door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

29% van de bevolking in Nederland bestelde in 2017 minstens één keer zijn boodschappen online. Dit was 28% in het Verenigd Koninkrijk. Voor het eerst daalde daar het aantal gekochte boodschappen op internet.

Het kopen van levensmiddelen via het internet heeft de laatste jaren een zichtbare groei laten zien. Europeanen bestelde in 2006 bijna geen boodschappen via het internet. Dit veranderde in 2013. Er lijkt sprake van een ‘Picnic effect’. Eind 2015 begon de onlinesupermarkt in Amersfoort en is de jaren daarna hard gegroeid. Veel consumenten willen Picnic uitproberen als zij een nieuwe gemeente actief worden. Op de wachtlijst staan nu zelfs 50.000 klanten.

Henk Hofstede, Retail deskundige van ABN Amro, vindt een Picnic-effect een zeer plausibele verklaring voor het snel opkomen van het bestellen van je boodschappen online: “Picnic is de afgelopen tijd enorm uitgebreid. Dit vormt ook concurrentie voor andere spelers, zoals Albert Heijn en Jumbo. Deze supermarkten moeten steeds harder werken om de consumenten niet over te laten stappen naar Picnic”.

Een actie waar Albert Heijn momenteel mee bezig is het invoeren van de bezorgbundel. Hierbij kan je onbeperkt laten bezorgen voor een vast bedrag én ook 10% probeerkorting. Opvallend is dat de omzet van onlinesupermarkten nog redelijk laag is: Ongeveer 4% van de totale omzet van de supermarkt. Wel groeit het percentage en “dat is een belangrijkere indicator dan het percentage mensen dat een keer boodschappen via internet heeft gedaan”, stelt Hofstede.

Bronnen :

Comments are closed.