E-mail Marketing

Hoe is e-mail marketing tot stand gekomen?

E-mail marketing is al voor een lange tijd een vaste kracht in het marketingplan van bedrijven. Een marketeer met de naam Gary Thuerk stuurde op 3 mei 1978 een ongevraagd e-mailbericht naar 400 zakelijke prospects. De e-mailexplosie resulteerde in een stortvloed aan privacy klachten maar dit diende wel als de basis van e-mail marketing zoals we die nu kennen. In het begin waren marketing e-mails voornamelijk spamberichten. Veel marketeers stuurde regelmatig e-mailberichten naar enorme waslijsten van potentiële klanten terwijl geen enkel persoon zich vrijwillig had geabonneerd. De eerste marketing e-mails miste ook de kwaliteitseisen die een e-mail nu wel heeft om een succes te worden. Functies als eenvoudige ontwerpconcepten, HTML en inhoud met toegevoegde waarde ontbraken. Tegenwoordig zijn er veel factoren waar u rekening mee dient te houden, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Ondanks dat de eerste marketing e-mail als spam werd gezien heeft Gary Thuerk toch $ 13 miljoen aan omzet voor zijn bedrijf weten te genereren met zijn massale e-mail. Een resultaat waar elke e-mail marketeer van vandaag trots op zou zijn. Wilt u meer weten over de geschiedenis van e-mail marketing? Dit is de volledige historie van e-mail marketing!

Wat is e-mail marketing?

E-mail marketing is een goede manier om te communiceren met uw doelgroep. U kunt nieuwsbrieven of andere soorten e-mails naar de persoonlijke inbox van je doelgroep sturen. Zomaar een e-mail sturen zonder dat er een strategisch plan achter zit, heeft geen zin. U moet niet met hagel schieten maar doelgericht te werk gaan met een strategisch plan om uw doelen te bereiken. 

Waarom e-mail marketing? E-mail marketing is een kwalitatieve manier om uw marketingdoelstellingen te bereiken. Dit komt omdat u met e-mail marketing gemakkelijk in één keer uw doelgroep kunt bereiken. Tegelijkertijd kunt u iedere individu uit die massa persoonlijke en relevante content tonen. Hoe beter u inspeelt op de wensen en behoefte van de individuen in de lange lijst aan potentiële klanten, hoe sneller uw doelgroep over gaat tot actie! Daarnaast is timing belangrijk. Als u ervoor kan zorgen dat de ontvangers uw e-mail krijgen op het juiste moment dan zullen zij eerder converteren. E-mail marketing heeft de volgende voordelen:

– De resultaten die uit de e-mail marketing komen zijn direct meetbaar

– Per ontvanger is e-mail marketing relatief goedkoop

– Er kan via e-mail marketing vrij snel actie ondernomen worden

En e-mail marketing kan dus ook goed gebruikt worden om verschillende doelstellingen te behalen, zoals:

– Meer conversie genereren

– Database gegevens uitbreiden

– Leads verkrijgen

– Meer verkeer naar uw website te leiden

E-mail marketing tips

Om e-mail marketing het juiste effect te laten hebben, is het belangrijk dat u op een aantal zaken let bij het versturen van een e-mail. Daarom geven wij u de volgende e-mail marketing tips cadeau:

> Verstuur altijd eerst een testmail. U wilt voorkomen dat uw (potentiële) klanten een verkeerde indruk krijgen.

> Zorg ervoor dat u alles goed afstelt voordat u ervoor kiest de e-mails te versturen. Zorg ervoor dat u de juiste informatie uit uw database gebruikt om mensen aan te spreken in uw e-mails. Gebruik bijvoorbeeld merge tags om eenvoudig persoonlijke informatie van de ontvanger (zoals hun voornaam) in de mail te laden.

> Meten is weten! Hou bijvoorbeeld standaard het open ratio en doorklik ratio bij en gebruik UTM tags. Deze tags zorgen ervoor dat u kunt meten wat ontvangers in uw mail doen, zoals een Facebook pagina liken of op een link naar uw website klikken. 

> Evalueer de resultaten en haal er nieuwe informatie uit om te gebruiken in de volgende marketing e-mails. 

Natuurlijk is het per bedrijf en per doelstelling verschillend op welke aspecten u moet letten tijdens uw e-mail marketing. Wilt u hulp bij uw e-mail marketing dan kan u vrijblijvend contact opnemen met onze specialisten!