Webshop conversie: het verlaten winkelmandje

Waarschijnlijk herkent u het wel: u bekijkt de data van uw webshop en ziet dat er veel bezoekers producten in hun winkelmandje leggen, om vervolgens geen bestelling te plaatsen. Daar wordt u natuurlijk niet blij van. Elk verlaten winkelmandje is immers een verloren klant. Vandaag geven wij een aantal tips om uw webshop conversie te verhogen, in het bijzonder wat u kunt doen om de winkelmandje verlatingen te verlagen.

Waarom is het winkelmandje verlaten?

Een belangrijk startpunt is te achterhalen wat de reden is voor het verlaten van een winkelmandje. Er zijn namelijk verschillende redenen voor. Dit zijn de voornaamste redenen:

  1. De bezoeker is nog niet klaar voor een aankoop
  2. Er is geen tijd/mogelijkheid om direct te bestellen
  3. De bezoeker was op zijn mobiel aan het winkelen en doet de aankoop liever op een desktop

Nu we een idee hebben waarom een winkelmandje achtergelaten wordt, kunnen we ook op zoek gaan naar een oplossing hiervoor.

Webshop conversie verbeteren: de bezoeker is niet klaar voor aankoop

Wanneer een bezoeker nog niet klaar is voor een aankoop kunnen verschillende factoren meespelen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de bezoeker nog aan het vergelijken is, of alleen wilde kijken wat de verzendkosten zouden zijn voor een mogelijke bestelling.

U kunt deze bezoeker helpen om een klant te worden door bijvoorbeeld al een vergelijking te geven op uw site. Zo kunt u al weergeven wat het product bij de concurrentie kost. Daarnaast kunt u de aandacht vestigen op uw USPs. Unique Selling Points laten de bezoeker weten waarom u uniek bent en uw webshop de juiste keuze is. Voorbeelden zijn o.a. gratis verzending, 30 dagen zichttermijn, vandaag besteld morgen in huis.

De bezoeker kan niet meteen bestellen

Wanneer de bezoeker geen tijd heeft om te bestellen (misschien is de lunchpauze wel voorbij) of niet de juiste pas bij zich heeft om online te kunnen betalen is daar vanaf uw kant weinig aan te doen. Wat u wel kunt doen is ervoor zorgen dat producten op een verlanglijstje gezet kunnen worden. Zo ziet de bezoeker bij een volgend bezoek aan uw shop dat ze ergens interesse in hadden.

Een andere optie is om een remarketing e-mail te versturen. Wanneer producten in een winkelmandje worden achtergelaten of wanneer een verlanglijstje is gemaakt kunt u de bezoeker hiervan op de hoogte stellen. Door een e-mail te sturen waarin u ze wijst op de producten (heeft u nog interesse?) komen de mensen wellicht terug om de bestelling af te maken.

Liever bestellen op een desktop

De mogelijkheden om via mobiel te bestellen worden steeds uitgebreider. We kunnen tegenwoordig zelfs met een vingerafdruk bestellen. Echter zijn veel mensen hier nog niet helemaal aan toe. Sommige bezoekers bestellen daarom liever via een desktop, omdat ze nog niet genoeg vertrouwen hebben in mobiel betalen.

Wanneer bezoekers van apparaat wisselen (dus een winkelmandje achterlaten op mobiel en via desktop aankopen) kunnen de meeste marketing tools dit niet goed meten. Het lijkt dan alsof u een klant kwijt bent geraakt terwijl dit niet zo is. Dit is helaas vaak niet te veranderen. Wat u wel kunt doen is uw potentiële klanten meer vertrouwen geven, zodat ze minder geneigd zijn om van apparaat te wisselen. Gebruik keurmerken en logo’s op uw webshop om te laten zien dat mensen ook via mobiel veilig kunnen betalen.

Probeer daarnaast er ook voor te zorgen dat de betaalpagina niet te veel afwijkt van uw website. Of geef bezoekers een melding dat ze naar een veilige omgeving worden omgeleid om te betalen.

Hulp bij webshop conversie

Wilt u uw webshop conversie verbeteren, maar vindt u het moeilijk? Ziet u soms door de bomen het bos niet meer? RTM Business kan u uitstekend adviseren over conversie optimalisatie. Daarnaast kunnen wij u ook helpen met de uitvoering hiervan. Neem vrijblijvend contact op met ons!

Comments are closed.