Verdwijnt de fysieke winkel voorgoed?

Verdwijnt de fysieke winkel echt voorgoed? De laatste jaren kopen consumenten steeds meer online. De cijfers van het CBS laten al jaren een groei zien in het aantal webwinkels. En ook de omzet van online winkels groeit sneller dan de omzet van fysieke winkels. Waren er in 2007 nog 5000 webwinkels, is het aantal in 2016 gegroeid naar ruim 32.000 webwinkels. Zeker in combinatie met de berichten over fysieke ketens die failliet gaan, of op het randje van faillissement balanceren, lijkt het erop dat de fysieke winkel verdwijnt.

Verdwijnt de fysieke winkel door online winkels?

Vanaf 2007 begon het minder te gaan met de fysieke winkels. In de periode van 2008 tot en met 2014 is het aantal fysieke winkels enorm gedaald. 1 op de 5 winkels is in die tijd gesloten. Het ging om een ware opruiming in Nederland. Dat terwijl het aantal webshops sinds 2007 alleen maar is gestegen. Is het dan voorgoed gedaan? Niet iedereen gelooft hierin.

De crisis is voorbij: mensen willen weer beleving

De eerste tegengeluiden waren in 2015 al te horen. Zo was winkeladviseur Paul Moers redelijk optimistisch over de toekomst van de fysieke winkel. Dat er zoveel winkels in crisistijd gesneuveld waren betekent voor hem niet het einde van de fysieke winkel. Zijn verwachting is dat er nog wel wat winkels zullen sluiten, maar dat er daarna ruimte is voor groei.

Verder begint de opbrengst van multichannel steeds duidelijker te worden. Zo groeide de online omzet van multichannelers (winkels die zowel een fysiek pand hebben als een webwinkel) meer dan de omzet van pure online winkels. Nu de crisis voorbij is en de kansen van multichannel duidelijker worden hebben de fysieke winkels een goede kans om te blijven bestaan. Mits ze goed kunnen inspelen op deze veranderingen.

Online is onmisbaar, maar fysieke winkels blijven

De combinatie van offline en online doet het enorm goed. Zo goed zelfs dat online winkels, zoals Amazon en Cool Blue, fysieke locaties zijn begonnen. De functie van een winkel is aan het veranderen. Consumenten willen dolgraag de winkelervaring, de persoonlijke service en advies, maar ze willen ook online kunnen oriënteren en bestellen. Voor de consument is online en offline niet gescheiden en hun reis van oriëntatie, keuze en aankoop voltrekt zich vaak via beide kanalen. Het is maar net wat beter uitkomt. Met alleen multichannel komt de retailer er niet. Een omnichannel aanpak is nodig om de consument op alle kanalen te bereiken en de ervaring te geven die ze zoeken.

De pure fysieke winkel zal daarom misschien wel volledig verdwijnen. Maar er komt een ander soort fysieke winkel voor in de plaats, namelijk de omnichannel winkel. De winkel waar de consument in het echt producten kan zien, proberen en om advies kan vragen. Maar waar ze ook online, wanneer ze maar willen, kunnen oriënteren, bestellen of de voorraad bekijken.

Hulp nodig bij de online strategie?

Verdwijnt de fysieke winkel? Het is duidelijk van niet. Een strategie verandering is wel noodzakelijk om het hoofd boven water te kunnen houden. Veel retailers hebben hier echter moeite mee. Professioneel advies kan dan een uitkomst bieden. RTM Business is hier een specialist in. Wij denken graag mee over een geschikte strategie! Neem gerust contact met ons op.

 

Bronnen: Adformatie.nl en Marketingfacts

Comments are closed.