Website optimalisatie

Website optimalisatie, wat is dat?

Website optimalisatie is het totaal van processen dat er voor zorgt dat uw website bijdraagt aan uw bedrijfs- of organisatieresultaat.

De stappen in optimalisatie website zorgen ervoor dat u met uw organisatie vindbaar bent en dat de zoekers ook daadwerkelijk doorklikken naar uw internetsite. Daarbij moet duidelijk zijn hoe de bezoeker over kan gaan tot actie.

Optimalisatie van een website begint met een contentstrategie; antwoord geven op de vragen:

  • Wie zijn uw mogelijke klanten?;
  • Waar zoeken zij naar in Google;
  • Welke van die zoekopdrachten zijn het waard om te gaan verwerken in de content van uw website.

Dit resulteert in een plan met welke woorden de content op de website geoptimaliseerd moet worden. Dit om te zorgen dat de bezoeker, met een probleem dat u kunt oplossen, u gaat vinden in Google.

Optimalisatie website

Website optimalisatie op basis van statistieken

Website optimalisatie kan ook starten bij het analyseren van de statistieken van uw website. Als u gebruik maakt van een programma's als Google analytics kunnen we samen kijken wat er op dit moment gebeurt. Waar komen de bezoekers vandaan en welke pagina's vind men interessant? Op welke pagina's haken de mensen af? Bij de optimalisatie van uw website levert dit interessante gegevens op.

Website optimalisatie door (her)schrijven van teksten

Na het bepalen van de juiste contentstrategie gaat de optimalisatie verder met het (her)schrijven van de teksten. Webteksten moeten niet alleen wervend, maar ook informerend zijn. Schrijf de teksten zo dat de bezoeker een antwoord krijgt op zijn/haar vraag.

Website optimalisatie door instellen meta informatie

Als alle stappen geregeld zijn, kan de website voorzien worden van de juiste woorden en informatie zodat zoekmachines ook kunnen “begrijpen” waar uw website over gaat. De metadata en informatie dienen aan te sluiten bij de contentstrategie. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker u niet alleen kan vinden in de eerste zoekresultaten, maar ook klikt op uw link. We meten dit doorklik percentage (CTR), zodat we het resultaat kunnen volgen.

Website optimalisatie door evaluatie gebruikservaring

Als de optimalisatie inhoudelijk goed is, kunnen we kijken of de bezoekers van uw website overgaan tot conversie. De bezoekers komen op uw site, maar moeten wel klant of lid worden. Met de vormgeving en gebruiksvriendelijkheid van de website is het gedrag van de bezoeker te beïnvloeden. Wat kan er betreft vormgeving of gebruiksvriendelijkheid anders als we zien dat bezoekers afhaken op bepaalde pagina's.

Het grootste deel van onze handelingen op het web gebeurt onbewust. Dat betekent dat een bezoeker al negatief kan worden beïnvloed door een rode button i.p.v. een groene. Diverse wetenschappelijke studies hebben standaarden en richtlijnen opgesteld waaraan een website in de basis moet voldoen om gebruikersvriendelijk genoemd te kunnen worden.

Website optimalisatie samenvattend

Het hele proces van website optimalisatie is intensief, maar de resultaten zijn er wel naar. Na al deze stappen, die wij graag samen met u zetten, zullen de resultaten van uw website zichtbaar worden en kunnen uw doelen gerealiseerd worden. Meer omzet, klanten, informatie en communicatie door een website optimalisatie traject.

Website optimalisatie door RTM Business

Wij hebben veel ervaring met dit proces en stellen onze kennis en kunde graag ter beschikking. Een eerste kennismaking is vrijblijvend, geeft een beeld van ons en zal de basis leggen voor een stuk vertrouwen. Bel eens met ons!

Comments are closed.