Hoe zorgt u voor realistische verwachtingen van uw SEO campagne?

Als ondernemer denk ik altijd in het nu. Ik wil de zichtbaarheid van mijn bedrijf in zoekmachines z.s.m. verbeteren om meer leads en omzet te genereren. Hoe eerder ik mijn doelen haal, hoe eerder ik mijn lange termijn doelstelling behaal. Dit zorgt er weer voor dat mijn bedrijf meer en sneller zal groeien.

Er zijn echter een aantal zaken die niet kunnen worden verbeterd door het verhogen van de druk. Wat betreft SEO is er een dunne lijn tussen enthousiasme en ongeduld. En soms is die lijn moeilijk te onderscheiden.

De lange adem wint de SEO campagne

Het is belangrijk dat u zich realiseert dat zoekmachineoptimalisatie een langlopende taak is. SEO werkt het beste als deze opgenomen wordt in de strategie van uw bedrijf. Proberen om snel resultaten te halen is zinloos. SEO campagnes hebben geen einddatum; ze dienen synchroon te lopen met de online aanwezigheid van uw bedrijf. Met een volhoudende terugkerende SEO agenda die consistent is, zal u een goede return of investment (ROI) zien.

Wanneer u voor het eerst met zoekmachine marketing aan de slag gaat, probeer dan niet te veel verwachtingen te vormen. Elke site is uniek en de omstandigheden zullen continue veranderen. U weet nooit wanneer een nieuwe concurrent ervoor zorgt dat u weer een aantal plaatsen zakt. Of wanneer er een nieuwe trend ontstaat die voor betere posities zorgt. Richt u op het instellen van het proces van SEO doelen. Start met het maken van een plan dat u de komende jaren gaat helpen.

U haalt eruit wat u erin stopt

Het is belangrijk om te erkennen dat SEO een strategie is die sterk afhankelijk is van de hoeveelheid moeite die u erin steekt. Een klein bedrijf met één enkele marketing manager die probeert om met een handvol SEO tips de top te bereiken, zal er niet in slagen om hetzelfde resultaat te bereiken als een grote onderneming welke zich een fulltime Internet Marketing en SEO team kan veroorloven.

doelstelling seo

Het belang van flexibele verwachtingen

Wanneer u voor het eerst een SEO campagne start, zult u verwachtingen en overtuigingen hebben over de voortgang. Elk bedrijf is uniek en de omstandigheden zijn onvoorspelbaar. Stel uw verwachtingen regelmatig bij om teleurstellingen te voorkomen.

Bij elke belangrijke mijlpaal in het SEO project kunt u een blik werpen op de vooruitgang en uw huidige doelen waar nodig aanpassen. In tegenstelling tot de traditionele marketing zult u met kleine aanpassingen gedurende het gehele proces de perfecte balans tussen investeringen en resultaten vinden.

Na één maand

Zorg ervoor dat uw Google Analytics account en koppeling goed is opgezet. Geef uzelf een nulmeting op een aantal metrics die passen bij uw doelen. Dit dient als basis voor de rest van uw campagne en zijn de uitgangspunt voor de metingen op de andere mijlpalen.

Na drie maanden

Na drie maanden van consequent handelen en beheren kunt u de eerste resultaten bekijken. Begin met het controleren van uw statistieken. Schrik niet als de verhogingen nog beperkt zijn. De samenstelling van het verkeer zou aan het veranderen moeten zijn. Vooral het organische en ‘social’ zoekverkeer verkeer. Ook de bezoeken aan bepaalde pagina’s van uw site zou zichtbaar aan het veranderen kunnen zijn.

Na zes maanden

U moet in staat zijn om een definitieve analyse van uw campagne te maken. Er moet een aanzienlijke toename van het verkeer te zien zijn. Als dit nog niet het geval is, of als uw groei niet consistent is, is het misschien het gevolg van een algoritme update van Google of een mindere configuratie in uw campagne. Onderzoek uw strategie op eventuele afwijkingen.

Na een jaar

U moet in staat zijn om op basis van feiten en kennis van uw doelgroep goede beslissingen te nemen die zorgen voor meer omzet door meer bezoek op uw website.

Er is nu een gedegen inzicht in het bezoek van uw website en wat men daar doet. U herkent schommelingen op basis van eventuele seizoensinvloeden en dat zorgt ervoor dat u kunt inhaken op de trends. Maanden kunnen met elkaar vergeleken worden en u kunt doelen bijstellen op basis van beschikbare data.

Heeft u na dit artikel nog vragen over SEO? Schroom niet om contact met ons op te nemen.

Mogelijk ook interessant voor u: