Boodschappen doen in kassaloze winkels?

'Kassaloze winkels' klinkt misschien als iets dat nog ver weg is, maar Amazon heeft al een kassaloos winkelsysteem. In Nederland wil Albert Heijn het komende jaar al gaan testen met dit, nog relatief nieuwe, concept. Het speelt precies in op de verwachtingen van klanten. Met de ontwikkelingen op het gebied van techniek in de afgelopen 20 jaar is de nadruk steeds meer op snelheid en gemak komen te liggen.

Wat is de toekomst van de supermarkt?

Albert Heijn gelooft dat supermarkten zeker blijven bestaan, maar dat de winkels er anders uit gaan zien. Een belangrijk onderdeel van hun visie is het kassaloos betalen. Ze beginnen dit concept te implementeren bij de 'To Go'-vestigingen. Bij succes zal het aantal winkels waar de consument kassaloos kan betalen uitbreiden. De supermarktketen heeft nog veel meer innovatieve ideeën die inspelen op de veranderingen in technologie en de veranderende waarden van de klanten.

Dit is hoe kassaloos betalen werkt

Het idee van het kassaloze systeem is dat je door een poortje naar binnen loopt, je telefoon scant met een qr-code, je boodschappen pakt en naar buiten loopt. Het systeem laat je dan elektronisch afrekenen wanneer je de winkel uitloopt. Zo wordt de winkelervaring veel sneller en gemakkelijker gemaakt. Het is dan ook geen toeval dat de test begint in de To Go winkels van Albert Heijn. Deze vestigingen zijn speciaal ingericht om zo snel mogelijk een boodschap te kunnen halen.

Worden alle winkels straks kassaloos?

Albert Heijn is in Nederland een pionier met hun kassaloze winkels. Maar het zou zomaar kunnen dat meer winkels dit gaan oppakken wanneer het een succes blijkt te zijn. Niet alleen supermarkten kunnen profiteren van een kassaloos-systeem. Of dit systeem direct geschikt is voor alle soorten winkels? Misschien niet. Het is voor te stellen dat een dergelijk systeem bij o.a. Starbucks moeilijk te implementeren is. Maar wie weet kunnen daar weer andere oplossingen voor bedacht worden!

De toekomst ligt in innovatie

Alleen door innovatie zal het mogelijk zijn om succesvol te blijven in de toekomst. Inspelen op de veranderingen in de wereld is altijd al van belang geweest. Maar nu de wereld zo snel verandert, is het moeilijker dan ooit om het bij te houden. Door innovatie is er zeker hoop dat fysieke winkels blijven bestaan, maar duidelijk is dat technologie en online een belangrijke rol spelen in ieders leven. En dus ook bij bedrijven en winkels.

Comments are closed.